OpusCapita automatiserar finska statens admin

— Pionjärer inom robottjänster till offentlig sektor

Stockholm 13 oktober 2016

OpusCapita - Nordens ledande företag inom automatiserade ekonomitjänster - har fått i uppdrag att leverera robotiserad programvara (RPA) till den finska regeringens Shared Services Centrum. Centret sköter ekonomi- och personaladministration åt statliga organisationer. Ordern är värd cirka tjugo miljoner kronor, men digitaliseringen beräknas ge besparingar på nära trettio miljoner kronor.

OpusCapita vann kontraktet i hård konkurrens med några av de största IT-leverantörerna i världen. OpusCapitas övergripande strategi innebär att man satsar stort på att implementera digitaliserade processer som ersätter rutinartade arbeten inom offentlig sektor och inom medelstora och stora bolag i Norden.

— RPA, Robot Process Automation (maskininlärning), har en enorm potential även för svensk offentlig sektor, säger Hans Halldén, Country Manager, OpusCapita Sverige. Vår erfarenhet visar att investeringar i RPA-lösningar betalar igen sig inom sex till tolv månader.

Robotiserad programvara (RPA) har en tvådelad nyttoaspekt. Eftersom mindre komplicerade och rutinmässiga arbetsuppgifter automatiseras skapas en ökad effektivitet i verksamheten. Samtidigt ges personalen möjlighet att ägna sig åt mer meningsfulla arbetsuppgifter.

Med hjälp av OpusCapitas mjukvarurobotar är vårt mål att nå högre produktivitet, säger Helena Lappalainen, utvecklingsdirektör, finska statens Shared Services Centrum. Dessutom vill vi ge vår personal möjlighet att koncentrera sig på sina egna expertområden och överlåta rutinjobb till robotar.

Studier från Åbo Universitet år 2016, visar att motivationen hos medarbetare i organisationer som genomgått digitalisering på tjänstesidan, ökar väsentligt. Personalen finner arbetet mer meningsfullt och efterfrågar ofta ytterligare automatisering när de första stegen är avklarade.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Hans Halldén, Country Manager, OpusCapita Sverige
E: hans.hallden@opuscapita.se
T: +46 70 919 71 77

Pellervo Hämäläinen, Communications Manager, OpusCapita
E: mailto:mpellervo.hamalainen@opuscapita.com
T: +358 40 674 5257

OpusCapita digitaliserar och automatiserar inköp, fakturahantering och betalningar, kapitalhantering och leverantörsfinansiering. Med 600 miljoner transaktioner per år, varav 200 miljoner elektroniskt, möjliggörs enklare och mer kostnadseffektiva inköp och betalningar. Resultatet blir tydliga end-to-end lösningar, med kontroll och efterlevnad av utgifter och kassaflöde. Bolaget består av 2 100 anställda med runt 8 000 kunder i 54 länder. År 2015 omsatte bolaget 257 miljoner euro. OpusCapita  har sitt huvudkontor i Esbo, Finland och ägs av Posti Group. För mer info, besök www.opuscapita.com.

Finska staten automatiserar stora delar av ekonomi- och personaladministrationen genom robotiserad programvara från OpusCapita, vilket beräknas ge besparingar på 30 miljoner kronor och tillåter personalen att fokusera på sina expertområden.

Maskininlärning har en enorm potential även för svensk offentlig sektor. Investeringar betalar igen sig inom sex till tolv månader.
Hans Halldén, Country Manager, OpusCapita Sverige
Vi vill ge vår personal möjlighet att koncentrera sig på sina egna expertområden och överlåta rutinjobb till robotar
Helena Lappalainen, utvecklingsdirektör, finska statens Shared Services Centrum