Audiovox vinner dansk-svenskt pris på Øresund Business Meeting

Lakrits, cykelhjälm, sportkläder och massor av inspiration att göra affärer på andra sidan sundet. På torsdagen var det dags för Øresundsbrons årliga event Øresund Business Meeting.

På danska och svenska sidan Öresund finns många verksamheter som gärna vill göra affärer på andra sidan sundet, men inte vet hur de ska bära sig åt. Det är tanken bakom Øresundsbrons Øresund Business Meetings. Två gånger om året arrangeras frukostmöten på vardera sidan Öresund för danska respektive svenska deltagare. Varje höst arrangeras ett stort gemensamt möte för danskar och svenskar. Øresund Business Meetings har under de sju år som det arrangerats lockat tusentals entreprenörer.

De närmare 300 entreprenörer som samlades på torsdagen för årets stora Øresund Business Meeting fick höra flera goda och inspirerande exempel. Johan Bülow från Lakrits by Johan Bülow berättade historien om hur han började göra lakrits i sin mammas kök på Bornholm och nu, några år senare, har skapat en världssuccé. Andra som delade med sig av sina framgångshistorier var Maria Jonsson Hansson från Ikea, Anna Katarina Skogh från Hövding (cykelhjälmen), Adam Feldt och Per Öberg från tävlingen Toughest samt Christian Stadil från sportklädesföretaget Hummel.

Mötet inleddes med att Öresundsinspiratörerna gav en uppdatering om läget i regionen.

-          Det finns en stark framtidstro här i regionen och många företag satsar stort här, sa Johan Wessman, VD för Øresundsinstituttet.

Avslutningsvis delade Øresunddirekt ut årets Øresunddirektbusiness Award 2016. Vinnaren var hörselcentret Audiovox, med motiveringen:

”Vinnaren av Øresunddirektbusiness Award 2016 är ett företag som verkligen sett möjligheterna på den andra sidan sundet.  Utan att tveka har de tagit sin affärsidé med till det andra landet och etablerat sig där. Företaget expanderar i god takt och använder den kompetens som finns i verksamheten flexibelt: personal från Själland kan arbeta i Skåne - och tvärtom.

Vinnaren har insett värdet av att betrakta Greater Copenhagen som EN marknad, där potentialen är större än om man håller sig innanför sitt eget lands gränser.

Pressbilder kan laddas ner här och fotocredit ska anges enligt ”Foto: Peter Brinch/Øresundsbron:

Läs mer om Øresund Business Meeting här

För mer information, kontakta Fredrik Jenfjord, chef Försäljning och Marknad, Øresundsbron, tel. +46 40 676 60 00 eller presstelefonen +46 40 676 61 16

Följ nyheter från bron på twitter @oresundsbron och i nyhetsbrevet Fokus Öresund

Øresundsbron är den fasta förbindelsen mellan Sverige och Danmark. Den är 16 kilometer lång och består av en bro, tunnel och den konstgjorda ön Peberholm.
Varje dag kör 21.000 motorfordon över Øresundsbron. 396.500 hushåll har fritidsavtalet BroPass.
Øresundsbron ägs och drivs av Øresundsbro Konsortiet.