Ökad trafik och förbättrat resultat under första halvåret 2017

Trafiken på Øresundsbron ökade under första halvåret 2017. Tillsammans med fortsatt god kostnadskontroll och effektivisering ger detta ett ökat rörelseresultat. Øresundsbro Konsortiets resultat före värdeförändring blev 466 milj DKK, en förbättring på 25 milj DKK.

Trafiken på Øresundsbron har ökat stabilt de senaste åren, så även under det första halvåret 2017. Totalt ökade motorvägstrafiken med 3,5 procent, 659 fordon per dygn, jämfört med samma period förra året.

Den stora framgången syns i fritidstrafiken med BroPass, som ökat med nästan 6 procent, vilket är drygt 300 bilar per dygn.

- Vi ser med tillfredställelse att fritidstrafiken fortsätter att växa. Det är en framgång för vårt målinriktade arbete att locka fler till en tur över sundet. Det är en hård konkurrens idag kring människors fritid, så vi är stolta över att ha sådan framgång i den målgruppen, säger Caroline Ullman-Hammer, VD för Øresundsbro Konsortiet.

Pendlingstrafiken har ökat med 1,4 procent under perioden, vilket är 86 passager om dygnet.

Øresundsbro Konsortiet är fortsatt framgångsrikt inom frakttrafiken, som ökade med 4,3 procent (motsvarande 54 lastbilar per dygn) jämfört med samma period förra året.

Satsningar på digitaliseringar inom kundservice och nytt betalstationsystem, som under 2018 kommer öppna för nya betalningslösningar såsom nummerplåtsavläsning, är också insatser konsortiet gjort under perioden.

-          Vi strävar hela tiden efter att förbättra upplevelsen för kunden. Det ska vara enkelt och smidigt att köra över bron, säger Caroline Ullman-Hammer.

Driftskostnaderna minskade något jämfört med samma period förra året. Rörelseresultatet blev ett överskott med 638 miljoner DKK, en förbättring med 40 miljoner DKK.

Den räntebärande nettoskulden minskade med 634 miljoner DKK under första halvåret 2017, till 12,8 miljarder DKK, vilket oavsett annat påverkar det finansiella resultatet positivt. Emellertid var inflationen högre under första halvåret 2017 än samma period 2016, vilket försämrar det finansiella resultatet, eftersom cirka 45 procent av Konsortiets nettoskuld är inflationsindexerad. Sammanlagt har räntekostnaderna stigit med 15 miljoner DKK till 172 miljoner DKK.

Huvudposterna i resultaträkningen (milj DKK)

Jan – jun. 2017 Jan – jun. 2016 Utveckling
Intäkter väg 644 619 25
Intäkter järnväg 251 248 3
Övriga intäkter 11 12 -1
Summa intäkter 906 879 27
Driftskostnader -129 -134 5
Övriga rörelsekostnader -1 -4 3
Avskrivningar -138 -143 5
Rörelseresultat 638 598 40
Finansiella poster -172 -157 -15
Resultat före värdeförändring 466 441 25
Värdeförändring, marknadsvärdeeffekt, netto* 377 -506
Värdeförändring, valutakurseffekt, netto* 9 85
Periodens resultat 852 20

* Värdeförändring är en redovisningsprincip enligt vilken finansiella tillgångar och skulder värderas till marknadsvärde med löpande redovisning av värdeförändringen i resultaträkningen under finansiella poster. Marknadsvärdeförändringen påverkar dock inte företagets återbetalningsförmåga.

Vägtrafikutvecklingen under perioden januari-juni

Trafik per dag 2017 Trafik per dag 2016 Utveckling trafik Marknadsandel 2017** Marknadsandel 2016**
BroPass Fritid 5.861 5.544 5,7%
BroPass Pendlare 6.162 6.076 1,4%
BroPass Business 3.184 3.043 4,6%
Kontant 2.983 2.915 2,4%
Personbilar totalt* 18.190 17.577 3,5% 86% 84,2%
Lastbilar 1.325 1.271 4,3% 52,1% 52,9%
Bussar 130 136 -4,9% 74,6% 71,3%
Totalt 19.644 18.985 3,5% 82% 80,7%

* Personbilar inkluderar även varubilar, personbilar med släp samt motorcyklar.
**Gäller perioden januari-mars.

För ytterligare information, kontakta Øresundsbro Konsortiets verkställande direktör Caroline Ullman-Hammer, tel 040-676 60 00 eller presstelefonen 040-676 61 16.

Följ nyheter från bron på twitter @oresundsbron och i nyhetsbrevet Fokus Öresund

Øresundsbron är den fasta förbindelsen mellan Sverige och Danmark. Den är 16 kilometer lång och består av en bro, tunnel och den konstgjorda ön Peberholm.
Varje dag kör 21.000 motorfordon över Øresundsbron.
Øresundsbron ägs och drivs av Øresundsbro Konsortiet.