Ökad trafik och högre intäkter under första kvartalet 2016

Trafiken på Øresundsbron ökade med 4,1 procent under första kvartalet 2016. Det finansiella resultatet före värdeförändring blev 213 miljoner DKK, en förbättring med 6 miljoner DKK jämfört med samma period förra året.

När första kvartalet 2016 summeras, kan Øresundsbro Konsortiet konstatera att trafiken fortsatte att öka på bron. Under första kvartalet 2016 var trafikökningen 4,1 procent jämfört med samma period 2015.

Busstrafiken ökade med 16,9 procent, annan företagstrafik med 5,8 procent. Det antas hänga samman med gränskontrollerna, som skärptes den 4 januari i år.

- Arbetsgivare hittar olika lösningar, som bussar och hyrbilar, att erbjuda sina medarbetare som pendlar från Sverige. Vi ser också ett ökat antal taxiresor efter den 4 januari, säger Caroline Ullman-Hammer, VD för Øresundsbro Konsortiet.

Fritidstrafiken med BroPass ökade med 12,8 procent jämfört med samma period förra året. En del av den starka ökningen hängde samman med att påsken i år inföll i första kvartalet, till skillnad från förra året, då den inföll i andra.

- Många kör över sundet under sin ledighet. Vi har fin framgång med SnabbTursrabatten samt aktiviteter och erbjudanden i Club BroPass. Vi satsar mycket på fritidsmarknaden och det ger resultat. Den ökar stabilt sedan flera år.

Att påsken låg i första kvartalet påverkade också pendlingstrafiken, eftersom färre pendlare reser under helgen. Pendlingen går tillbaka med 1,2 procent under perioden jämfört med förra året. Lastbilstrafiken påverkades också av samma anledning.

Intäkterna från vägtrafiken ökade från 245 miljoner DKK till 263 miljoner DKK under årets första kvartal. Det var en ökning med 18 miljoner DKK jämfört med samma period 2015. Även här ska påsk-effekten räknas in som en bidragande orsak.

Rörelseresultatet blev 259 miljoner DKK, vilket är en förbättring med 17 miljoner DKK.

Øresundsbro Konsortiets räntekostnader ökade under perioden, från 35 miljoner DKK till 46 miljoner DKK. Ökningen i förhållande till förra året berodde på att räntekostnaderna under första kvartalet 2015 var ovanligt låga, vilket förorsakades av att inflationen var mycket låg i början av 2015.

Totalt sett blev resultatet före värdeförändringar ett överskott på 213 miljoner DKK, vilket är en förbättring med 6 miljoner DKK jämfört med samma period förra året.

Huvudposterna i resultaträkningen (milj DKK)

Jan – mar. 2016 Jan – mar. 2015 Utveckling
Intäkter väg 263 245 18
Intäkter järnväg 124 124 0
Övriga intäkter 2 4 -2
Summa intäkter 389 373 16
Driftskostnader - 62 - 63 1
Avskrivningar -68 -68 0
Rörelseresultat 259 242 17
Finansiella poster -46 -35 -11
Resultat före värdeförändring 213 207 6
Värdeförändring, marknadsvärdeeffekt, netto* -392 -432
Värdeförändring, valutakurseffekt, netto* 25 -85
Periodens resultat -154 -310

* Värdeförändring är en redovisningsprincip enligt vilken finansiella tillgångar och skulder värderas till marknadsvärde med löpande redovisning av värdeförändringen i resultaträkningen under finansiella poster. Marknadsvärdeförändringen påverkar dock inte företagets återbetalningsförmåga.

Vägtrafikutvecklingen januari-mars 2016

Trafik per dag 2016 Trafik per dag 2015 Utveckling trafik
Kontant 2.207 2.188 0,9%
BroPass 4.824 4.278 12,8%
Pendlare 5.895 5.969 -1,2%
Business 2.749 2.599 5,8%
Personbilar totalt* 15.675 15.033 4,3%
Lastbilar 1.215 1.198 1,4%
Bussar 99 85 16,9%
Totalt 16.989 16.316 4,1%

* Personbilar inkluderar även varubilar, personbilar med släp samt motorcyklar.

För ytterligare information, kontakta Øresundsbro Konsortiets verkställande direktör Caroline Ullman-Hammer, tel 040-676 60 00 eller presstelefonen 040-676 61 16.

Øresundsbron är den fasta förbindelsen mellan Sverige och Danmark, över Öresund. Den är 16 kilometer och består av en bro, en tunnel och den konstgjorda ön Peberholm. Varje dag kör cirka 20.000 motorfordon över bron. 366.000 hushåll har BroPass, avtal för att köra över på sin fritid. Øresundsbron drivs av Øresundsbro Konsortiet.

Taggar: