Oriflame Cosmetics förvärvar svensk produktionsanläggning

Oriflame Cosmetics förvärvar svensk produktionsanläggning För att möta en kraftigt ökad efterfrågan förvärvar Oriflame Cosmetics bolaget Nordium AB och dess produktionsanläggning på Ekerö strax utanför Stockholm (fd Barnängenfabriken). Oriflames koncernchef Sven Mattsson anser att förvärvet innebär flera fördelar. "En kraftigt ökad efterfrågan, framför allt från marknaden i Central- och Östeuropa, gör att vi måste uppgradera vår kapacitet. Dessutom är förvärvet ett bra sätt att skaffa bättre kontroll över produktion och produktutveckling inom de här växande segmenten vilket är helt i linje med Oriflames produktionsstrategi. Vi räknar med att förvärvet kommer att ha en positiv effekt på koncernens nettoresultat redan i år". Nordium är en modern och högautomatiserad anläggning för produktion av tvål, schampo och parfym. Den 19 000 kvm stora Ekeröanläggningen färdigställdes 1984 och har sedan dess drivits av Henkel Norden AB fram till 1997 då nuvarande ägare övertog driften. "Med tanke på Oriflames svenska ursprung, känns det bra att vi förstärker vår närvaro i Sverige. Vi kommer nu att investera för att ytterligare förbättra anläggningen vilket också innebär att vi kommer att behöva utöka personalstyrkan", fortsätter Sven Mattsson. "Oriflames propå gav oss på Nordium möjlighet att långsiktigt säkra arbetstillfällena", sammanfattar Nordiums nuvarande VD och delägare Anders Krantz. För ytterligare information kontakta gärna: Oriflame CEO Sven Mattsson tel +32 2 357 56 75 Global Supply Director Marco Greidinger tel 070-634 49 27 Nordium Anders Krantz tel 08-560 386 10 Oriflame Cosmetics är ett internationellt kosmetikaföretag grundat i Sverige 1967 som marknadsför ett brett sortiment av högkvalitativ makeup, parfym och hudvård i 53 länder. Bolaget säljer "natural Swedish cosmetics" direkt till konsument via mer än 1,4 miljoner säljkonsulenter världen över och omsätter över 5 miljarder kronor. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/20/20030520BIT00640/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/20/20030520BIT00640/wkr0002.pdf