Ortivus AB har fått ett strategiskt genombrott i Kina med beställning på MobiMed samt erhållit ytterligare beställningar på MobiMed i Norden. Ortivus AB, noterat på OM Stockholmsbörsens O-lista, har tecknat distributionsavtal med Landcom i Kina. Landcom har beställt MobiMed till ett värde av 225 000 USD. Överenskommelse finns om ytterligare köp till ett värde av 2 275 000 USD. Ansökan om godkännande av MobiMed i Kina pågår hos den kinesiska myndigheten SDA. Ortivus har också i mars erhållit 3 beställningar i Norden till ett värde av 7,3 miljoner kronor med optioner om ytterligare köp till ett värde av 7,5 miljoner kronor. Ortivus har i mars tecknat avtal med Landcom som är en av Kinas ledande tillverkare av ambulanser. Företaget tillverkar även medicinteknisk utrustning och har kontor över hela Kina. Landcom har beställt MobiMed till ett värde av 225 000 USD för leverans före sommaren 2003. Det finns också en överenskommelse om ytterligare köp till ett sammanlagt värde av 2 275 000 USD. Dessa leveranser sker efter det att SDA har godkänt MobiMed för marknadsföring i Kina. Ortivus samarbetar med Retrac Sverige HB på den kinesiska marknaden. Retrac har sedan 1982 varit verksamma i Kina inom det medicintekniska Hi-Tech området. Ortivus' framgångar i Norden fortsätter med ytterligare beställningar på sammanlagt 7,3 miljoner kronor med leverans i år samt optioner om köp under 3 år till ett värde av 8,3 miljoner kronor. Ambulansorganisationerna har under det senaste decenniet förändrats från att vara en ren transportfunktion till att vara en del av vårdorganisationen. Kvalificerad sjukvård kan idag inledas redan vid ankomsten till exempelvis olycksplats eller hem. MobiMed är en viktig länk i denna förändring och har utvecklats i samarbete med svensk expertis inom kardiologi och akut ambulanssjukvård under 15 år. MobiMed möjliggör både kvalificerad medicinsk behandling på distans, kommunikation av viktiga data och dokumentation av genomförda åtgärder. All överförd information lagras och kan användas till uppföljning, utvärdering och kvalitetssäkring. För ytterligare information kontakta Claes Stenlander, verkställande direktör Ortivus AB, tel. 08-446 45 01 eller 070-663 39 81 Se även www.ortivus.com Ortivus AB utvecklar, tillverkar och marknadsför system och produkter som övervakar patienters medicinska tillstånd i ambulanser, på sjukhus och i hemmet. Ortivus verksamhetsområde är patientövervakning och beslutsstöd vid akut hjärtsjukdom, pre-hospital övervakning samt analysverktyg vid utredningar av sömnstörningar. Ortivus startades 1985 i Sverige. Dotterbolag är etablerade i Storbritannien och USA. År 2002 var omsättningen 179,1 miljoner kronor med en vinst efter finansiella poster på 33,5 miljoner kronor. Antalet anställda är 108 personer. Sedan januari 1997 är Ortivus AB noterat på OM Stockholmsbörsens O-lista. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/31/20030331BIT00500/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/31/20030331BIT00500/wkr0002.pdf