Oscar Properties bildar joint venture med Starwood Capital för utveckling av Primus 1 på Lilla Essingen

Oscar Properties Holding AB (publ) (”Oscar Properties”) har bildat joint venture med en enhet av Starwood Capital Group (Starwood Capital), som är en global privatägd investeringsfond, i syfte att utveckla kvarteret Primus på Lilla Essingen. Det gemensamma bolaget ägs till 30 procent av Oscar Properties och till 70 procent av Starwood Capital. Fastigheten tillträds under det första halvåret 2018.

Vid förvärvet av Primus aviserades att strategin var att samarbeta med en finansiell partner, vilket nu sker genom att bilda joint venture med Starwood Capital. Tillsammans med höstens transaktioner står Oscar Properties stabilt på en bostadsmarknad i förändring. Denna position skapar handlingsfrihet att kunna gå in i nya affärsmöjligheter, som naturligt öppnas i denna typ av marknad.

- Starwood Capital delar vårt starka fokus på design och arkitektur och är en utmärkt partner för projektet. Arbetet med Primus skapar goda förutsättningar för ytterligare samarbete oss emellan, säger Oscar Engelbert, VD Oscar Properties.

- Vi ser fram emot detta partnerskap och att samarbeta med Oscar Properties som är en av de mest erfarna bostadsutvecklarna med hög designgrad i Stockholm. Primus har ett attraktivt läge vid vattnet nära centrala Stockholm och vi är övertygade om att vi kommer att skapa en unik produkt tillsammans, säger Caleb Mercer, Vice President Starwood Capital.

Oscar Properties förvärvade Primus 1 från Vasakronan i december 2014. Projektet kommer bestå av arkitektritade bostäder i parkmiljö med sjöutsikt invid strandpromenaden i kvarteret på Lilla Essingen. Byggstart beräknas under det andra kvartalet 2019.

För frågor, vänligen kontakta:

Oscar Engelbert, grundare och VD, Oscar Properties Holding AB (publ), +46 70 568 00 01, oscar@oscarproperties.se

Malin Sparf Rydberg, Marknadschef, Oscar Properties Holding AB (publ), + 46 70 477 17 00, malin.sparfrydberg@oscarproperties.se

För Starwood Capital Group: Tom Johnson / Patrick Tucker +1 (212) 371-5999, tbj@abmac.com / pct@abmac.com

För mer information om Starwood Capital vänligen besök www.starwoodcapital.com

Oscar Properties bildades 2004 med visionen att skapa unika, designade, kreativa och moderna bostäder med utgångspunkt i varje byggnads historia. Modern design, arkitektur och en djup förståelse för hur människor vill leva och bo, har allt sedan dess varit kärnan i vår identitet. Oscar Properties har sedan starten uppfört en rad uppmärksammade bostadsprojekt genom både nyproduktion och konvertering. Projektportföljen uppgår till 3 951 bostäder, varav 1 116 bostäder är under pågående produktion. Vi köper, utvecklar och säljer fastigheter med attraktiva lägen med den långsiktiga strategin att vara aktiv inom både nyproduktion, omvandling och förvaltning. En byggnad signerad Oscar Properties kan vara en helt ny byggnad eller en äldre byggnad, såsom en skola, en fabrik eller ett postkontor. Gemensamt för samtliga Oscar Properties-byggnader är modern design och unik arkitektur.