• P4 Sveriges Radio/

Direktsändning från flyktingläger i Beirut och med aktiviteter runt hela Sverige - så engagerar P4 lyssnarna för Världens Barn

Radiohjälpens Världens Barn-insamling startar i år den 24 september. P4:s projektledare Anna Carlsson reser till Libanon och kommer där att besöka flyktinglägret Shatila i södra Beirut. På plats kommer hon att samtala med några av barnen i lägret och ge lyssnarna en bild av hur pengarna till insamlingen används. Hennes inslag sänds direkt, måndag till onsdag, i majoriteten av P4-kanalerna i landet

Foto: Världens Barn

Men även i år bidrar P4:s lokala kanaler med olika aktiviteter som ska engagera lyssnarna för Radiohjälpens Världens Barn-insamling. Dessa startar vecka 39, förutom i P4 Extra, som ansluter till kampanjen vecka 40.

– Målet är att sprida kunskap om barns rättigheter och situation runt om i världen. P4:s lokala kanaler har unika möjligheter att binda ihop det lokala perspektivet med det globala, säger P4:s projektledare Anna Carlsson.

Några exempel på aktiviteter under perioden:

P4 Uppland: Heldag med aktiviteter på hästryggen i samarbete med Upplands 11 största ridskolor
P4 Jämtland: Programledarna ska auktioneras ut till att utföra olika uppdrag, som fårklippning och leda danspass för pensionärer
P4 Gävleborg: Engagerar lokala celebriteter som side-kicks till programledarna, åka runt länet med tre forbondeekipage samt stor avslutning med livemusik på scen i Bollnäs.
P4 Kalmar: Världens Barn-lopp den 6 oktober på Arenan i Kalmar. Andelen medverkande barn ökar från år till år.
P4 Blekinge: Kommer att ha SM i fickparkering, kompletterat med auktioner och olika utmaningar.
P4 Västmanland: Anordnar bl.a. Västmanlands största hundpromenad där man betalar för att delta. Hockeyälskare får chansen att utmana VIK Hockeys målvakt.
P4 Örebro: Arrangerar en Rörelsedag med parkrun för vuxna och ett barnlopp i stadsparken, där man även kan titta på en magiker och möta Radioapan.
P4 Halland: ”Cykelturné genom Halland” äger rum under vecka 40. Längs vägen engagerar sig föreningar, skolor, förskolor äldreboenden och företag i Världens Barn.
P4 Värmland: Programledarna kommer att utmana lyssnarna. Kommer ett visst antal samtal in, lovar programledaren att äta surströmming t.ex.
P4 Jönköping: Kommer att, tillsammans med några andra aktörer, anordna ett Världens Barn-lopp

Här samlas all info om P4:s Världens Barn-aktiviteter:

Mer info om Världens Barn:

Anna Carlsson, projektledare
anna.i.carlsson@sverigesradio.se