PA lär unga konsulter bygga nätverk

PA Consulting Group (PA) har startat ett initiativ för att lära sina unga konsulter att bygga och bättre utnyttja sina nätverk. Bakom initiativet finns tanken att nätverken spelar stor roll för att framgångsrikt kunna bedriva konsultverksamhet.

För att få de yngre konsulterna att utveckla och arbeta med sina nätverk har PA startat ett globalt initiativ. Det syftar till att få de yngre konsulterna att tidigt börja nätverka och därigenom värdera och underhålla de relationer de bygger under sin karriär. Tanken är att initiativet ska ge unga konsulter verktygen och stödet för att framgångsrikt bygga och bevara ett starkt professionellt nätverk redan tidigt i karriären.

”PA Network Initiative” är ett forum inom PA där unga medarbetare globalt och lokalt delar erfarenheter för att utvecklas och dra lärdom av andra. En global grupp med två-tre konsulter från varje PA-land ansvarar för att koordinera, driva och följa upp aktiviteter mellan PA:s organisation i de olika länderna.

Personliga relationer har i mycket hög utsträckning betydelse för en framgångsrik karriär. En intern undersökning med PA:s 40 mest framgångsrika partners och seniora konsulter visade att drygt 70 procent av all försäljning lyckats tack vare personliga relationer. Majoriteten av de som deltog i undersökningen önskade att de tidigare börjat värdera byggandet av ett starkt personligt nätverk.

Initiativet är uppbyggt kring ett antal perioder under året där varje deltagande konsult lägger lite extra krut just på att nätverka. Två gånger under året ska alla konsulter gemensamt samla sina kontakter för ett större event. Detta event är en samling av alla konsulters bästa kontakter, vilket med andra ord blir ytterligare ett ypperligt tillfälle att nätverka och träffa nya kontakter inom olika branscher.

Det innebär också att PA öppnar dörrarna för direkta konkurrenter eftersom målet med initiativet är att uppmuntra till ökat nätverksbyggande med andra talangfulla och drivna young professionals, oavsett nuvarande bransch- och företagstillhörighet.

För mer information om nätverksinitiativet är du välkommen att kontakta ansvariga för implementeringen på PA Consulting Group i Sverige:
Marcus Gamme, Analyst, marcus.gamme@paconsulting.com alt. Marcus Ekblom, Consultant Analyst, marcus.ekblom@paconsulting.com.

PA Consulting Group är ett världsledande oberoende managementkonsultföretag inom områdena management, innovation och IT. I Sverige har vi etablerat oss som ledande rådgivare i transformationsprogram inom såväl privat näringsliv som offentlig förvaltning. Vårt kunnande och vår erfarenhet spänner från framtagande av strategi och design till genomförande av lösningar. Våra uppdrag handlar om att i nära samarbete med kund hantera förändringsprocesser på ett effektivt sätt där värdet av förändringen säkerställs. Vår expertis i Sverige avser främst rådgivning och genomförande inom områdena strategi, styrmodeller, shared services och sourcing samt programledning. PA Consulting Group sysselsätter 2200 anställda globalt varav 330 i Norden och är verksamma i mer än 35 länder. För mer information besök: www.paconsulting.com