PA Resources AB:s delårsrapport för kvartal 1, 2010

FÖRBÄTTRAT OPERATIVT KASSAFLÖDE

Sammanfattning första kvartalet 2010

• Koncernens totala intäkter uppgick till 410,2 MSEK att jämföra med 330,3 MSEK motsvarande period föregående år.
  • EBITDA uppgick till 207,5 (159,4) och EBITDA-marginalen blev 50,6 (48,3) procent under kvartalet.
  • Rörelseresultatet uppgick till 14,4 (-16,7) MSEK, vilket ger en rörelsemarginal om 3,5 (-5,1) procent.
  • Resultat före skatt uppgick till -88,5 (-48,9) MSEK. Resultat per aktie efter utspädning uppgick till -0,56 (-0,44) SEK.
  • Totala investeringar har varit i linje med vår helårsprognos om 1 400 - 1 600 MSEK och uppgick till 328,7 (336,3) MSEK.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten har stärkts och uppgick för första kvartalet till 329,4 (-85,7) MSEK.
  • Bo Askvik, Vice VD och CFO, har efter periodens utgång utsetts till ny VD och koncernchef från och med Årsstämman 18 maj 2010. Samtidigt offentliggjorde PA Resources att en ny strategi ska införas. Detaljerna kring strategin kommer att publiceras senast i samband med Årsstämman.

Kommentar från VD och koncernchef Ulrik Jansson
- Under kvartalet har det operativa kassaflödet stärkts och vi har återbetalat ett obligationslån samt investerat i verksamheten. Vår produktion blev tyvärr lägre än väntat till följd av tekniska problem som medfört att den planerade ökningen av produktionsnivån på Azurite fördröjts. Tillsammans med operatören vidtar vi nu åtgärder som skall leda fram till den planerade produktionsnivån.

Stockholm, 2010-04-28

(För fullständig Delårsrapport se bifogad fil)

Vice VD och CFO, PA Resources AB
Telefon: +46 (0)8 21 83 82 (vxl)
Mobil: +46 (0)708 19 59 18
E-post: ir@paresources.se

Webbsänd telefonkonferens 28 april 2010
Den 28 april kl 10.00 CET presenterar PA Resources resultatet för första kvartalet 2010 genom en webbsänd telefonkonferens. För deltagande live, se länk på www.paresources.se (startsidan) eller vänligen ring:
Sverige: +46 (0)8 505 598 53
UK: +44 (0)203 043 24 36
US: +1 866 458 40 87
Det går också bra att ta del av telefonkonferensen och presentationsmaterialet och i efterhand via samma webblänk på www.paresources.se.

PA Resources AB (publ) är en internationell olje- och gaskoncern inriktad på att förvärva, utveckla, utvinna och avyttra olje- och gasreserver, samt bedriva prospektering för att hitta nya reserver. Koncernen har verksamhet i Tunisien, Storbritannien, Danmark, Grönland, Nederländerna, Ekvatorialguinea och Republiken Kongo (Brazzaville). PA Resources är en av Tunisiens största oljeproducenter och har också produktion i Republiken Kongo. Moderbolaget har säte i Stockholm, Sverige.
PA Resources hade intäkter om 2 113 MSEK under helåret 2009. Bolaget är noterat på NASDAQ OMX Nordiska Börsen i Stockholm (segment Mid Cap) och Oslo Börs i Norge (segment OB Match). För mer information besök gärna www.paresources.se.