Åländska spelbolaget Paf prisades för sitt spelansvar i Spanien

Paf prisades som det mest ansvarsfulla spelbolaget i Spanien. Det är första gången någonsin som ett internetspelbolag tilldelats priset. Paf tilldelades priset när föreningen för spelberoende höll sin årliga spelansvarskonferens i Barcelona.

Paf utsågs till det mest ansvarsfulla spelbolaget i Spanien vid den trettonde upplagan av den årliga konferensen för spelansvar i Barcelona den 4 april. Konferensen arrangerades av Acencas som är den katalanska föreningen för spelberoende. Paf fick priset för sitt arbete med spelansvar, som ansågs vara det bästa och mest verklighetsförankrade för samhällets behov. Det är första gången någonsin som ett internetspelbolag tilldelats priset.

- Vi är stolta över att Acencas ger oss detta erkännande eftersom det är ett bevis på att vårt arbete med spelansvar är på rätt spår, säger Cristina Sebastián, marknadsansvarig för Paf i Spanien.

Paf medlem i spanskt ministerieråd

Paf är medlem i det spanska finansministeriets råd för spelansvar sedan januari 2019. Rådet har grundats av generaldirektoratet för spelreglering som lyder under finansministeriet i Spanien. Rådets främsta uppgift är att informera och verka som en rådgivande instans gällande frågor om spelansvar.

- Vi strävar alltid efter att ha ett bra samarbete med myndigheterna på alla de marknader vi finns på. Det är viktigt att myndigheterna vet hur vi jobbar och vi kan få en inblick i hur de ser på utvecklingen av spelmarknaden, säger Pafs vice VD Daniela Johansson.

Samarbete med FEJAR

Paf har även skrivit ett avtal om samarbete med den Spanska federationen för rehabilitering av spelberoende, FEJAR.

- Målet med samarbetet är att utbyta erfarenheter och fokusen ska ligga på att förhindra riskfyllt spelbeteende hos spelarna, berättar Cristina Sebastián.

I september 2018 införde Paf som första internationella spelbolag en maxgräns för hur mycket en kund kan förlora under ett år, en förlustgräns på 300 000 kronor. På grund av den årliga förlustgränsen kan Paf lova att bolaget helt stoppat storspelarna från att spela på Pafs nätspel år 2020. En viktig åtgärd som uppmärksammats positivt av de spanska myndigheterna.

För mer information kontakta:

Daniela Johansson
vice VD
daniela.johansson@paf.com
+358457 575 9181

Ludvig Winberg
ludvig.winberg@paf.com
+35840 572 9888

Under 2017 omsatte Paf-koncernen sammanlagt 116,5 miljoner euro och gjorde en vinst på 29,4 miljoner euro. Mer information finns på aboutpaf.com.

Taggar:

Om oss

Paf är ett nordiskt spelbolag som grundades 1966 på Åland för att generera vinst till samhällsnyttiga ändamål. Vi blev ett av de första spelbolagen online när vi 1999 tog verksamheten till nätet. Många av Paf.coms spel har skapats av vår egen Games Studio och finns därmed bara hos oss. Vi är prisbelönta och branschledande inom ansvarsfullt spelande. Paf bedriver också fysisk spelverksamhet ombord på över 30 kryssningsfartyg på Östersjön och Nordsjön. Paf har cirka 400 anställda från över 30 olika länder och vi har kontor på Åland samt i Helsingfors, Stockholm, Riga, Tallinn, Oslo, Norrköping och Madrid. Paf (Ålands Penningautomatförening) licensieras och kontrolleras av Ålands landskapsregering. Under 2018 omsatte Paf-koncernen sammanlagt 111,8 miljoner euro och gjorde en vinst på 24,6 miljoner euro. Mer information finns på aboutpaf.com.