Bättre resultat för Paf under 2017

Under verksamhetsåret 2017 blev rörelseresultatet för det åländska spelbolaget Paf 27,6 miljoner euro och den totala omsättningen uppgick till 116,5 miljoner euro. För fördelning till samhällsnyttiga ändamål föreslås att 18 miljoner euro av årets vinst utdelas till Pafs ägare Ålands landskapsregering.

- År 2017 var utomordentligt starkt för Paf. Nettoresultatet i det närmaste fördubblades jämfört med fjolåret och vi ser en god tillväxt på samtliga marknader. Vi kan glädjas åt att Paf, trots försäljningen av vår italienska verksamhet i februari 2017, visar en tillväxt på översta raden. Det är ett tydligt kvitto på att vår strategi med fokusering på nyckelmarknader och kostnadseffektivisering redan nu ger goda resultat, säger Pafs vd Christer Fahlstedt.

Koncernens totala omsättning ökade under verksamhetsåret från 113,5 till 116,5 miljoner euro och rörelseresultatet steg från 15,2 miljoner till 27,6 miljoner euro. För fördelning till samhällsnyttiga ändamål föreslås att 18 miljoner euro utdelas till Ålands landskapsregering.

Spelomsättningen för internetverksamheten ökade från 81,9 till 84,5 miljoner euro. Spelomsättningen för land- och fartygsverksamheten ökade från 31,5 till 31,9 miljoner euro. Det nya samarbetet med det norska rederiet Color Line samt ny teknologi ombord flera fartyg har inverkat positivt på siffrorna för fartygsverksamheten.

- Det som gör oss extra stolta över vårt fina resultat är att vårt hårda arbete med spelansvar samtidigt burit frukt. Under 2017 har vi gjort många konkreta åtgärder för att stödja ansvarsfullt spelande. Bland annat följer vi upp ändringar i kundernas spelmönster, och under året som gått ökade antalet kunder vi kontaktade för att förebygga spelproblem markant.

Pafs verksamhetsberättelse och bokslut för 2017 kan man läsa via följande länk:

Urval av händelser 2017:

• I januari 2017 utsågs Paf till Nordens mest ansvarsfulla spelbolag på EGR Nordic Awards på Malta.

• Paf inledde spelverksamhet ombord på Color Lines sex kryssningsfartyg i Nordsjön i februari 2017.

• I början av 2018 nominerades Paf till en av Finlands 40 mest inspirerande arbetsplatser 2017. Arbetsplatserna utsågs av HR Intelligence-företaget Corporate Spirit baserat på enkätresultat från 400 000 företagsanställda i Finland.

Kontaktuppgifter:

Aino Waller
Head of Media Relations, Paf
aino.waller@paf.com

Anders Sims
Chief Communications Officer, Paf
anders.sims@paf.com

Om oss

Paf är ett nordiskt spelbolag som grundades 1966 på Åland för att generera vinst till samhällsnyttiga ändamål. Vi blev ett av de första spelbolagen online när vi 1999 tog verksamheten till nätet. Många av Paf.coms spel har skapats av vår egen Games Studio och finns därmed bara hos oss. Vi är prisbelönta och branschledande inom ansvarsfullt spelande. Paf bedriver också fysisk spelverksamhet ombord på över 30 kryssningsfartyg på Östersjön och Nordsjön. Paf har cirka 400 anställda från över 30 olika länder och vi har kontor på Åland samt i Helsingfors, Stockholm, Riga, Tallinn, Oslo, Norrköping och Madrid. Paf (Ålands Penningautomatförening) licensieras och kontrolleras av Ålands landskapsregering. Under 2018 omsatte Paf-koncernen sammanlagt 111,8 miljoner euro och gjorde en vinst på 24,6 miljoner euro. Mer information finns på aboutpaf.com.