Färre storspelare gav minskat resultat för Paf

Under verksamhetsåret 2018 blev resultatet för det åländska spelbolaget Paf en vinst på 24,6 miljoner euro och den totala omsättningen uppgick till 111,8 miljoner euro. För fördelning till samhällsnyttiga ändamål föreslås att 21 miljoner euro av årets vinst utdelas till Pafs ägare Ålands landskapsregering.

- Vårt resultat är 16% lägre och det beror helt på att vi kraftigt minskat intjäning från storspelarna. Så jag är faktiskt riktigt stolt över resultatet och att vi kan leverera en gedigen summa pengar till samhällsnyttan, säger Pafs vd Christer Fahlstedt.

I september 2018 började Pafs årsgräns att införas och till hösten 2019 är den i fullt bruk för samtliga av Pafs nätspelare. Förlustgränsen innebär att ingen nätspelare kan förlora mer än 30 000 euro från sitt bankkonto och att Paf är helt utan de största storspelarna år 2020.

- Det är mycket pengar vi tappar årligen men det är ohållbara pengar som vi inte längre tar emot. Hela spelbranschen skulle må mycket bättre om alla bolag valde att stoppa storspelarna samt visa öppet hur deras intjäning ser ut, säger Christer Fahlstedt.

Paf har tidigare i år valt att öppet publicera siffrorna för hur olika kundgruppers vinster och spelförluster ser ut de senaste åren. Här kan du läsa mera om Pafs kundsiffror.

3 miljoner mer till samhällsnyttan

Koncernens totala omsättning minskade under verksamhetsåret från 116,5 till 111,8 miljoner euro och koncernens vinst minskade från 29,4 miljoner till 24,6 miljoner euro. För fördelning till samhällsnyttiga ändamål föreslås att 21 miljoner euro delas ut, vilket är 3 miljoner euro mer än föregående år.

Spelomsättningen för internetverksamheten minskade från 84,5 till 80,0 miljoner euro. Spelomsättningen för land- och fartygsverksamheten höll ungefär samma nivå som året innan, 31,8 miljoner euro (31,9 miljoner euro 2017).

- Man skulle inte kunna tro det men vi har faktiskt ökat antalet aktiva kunder med 24% vilket är en fantastisk siffra. Det är kunder som spelar för mindre summor pengar och det ser jag som ett klart bevis på att vi erbjuder bra spelprodukter, säger Christer Fahlstedt.

Pafs verksamhetsberättelse och bokslut för 2018 kan man läsa via följande länk:

Urval av händelser 2018:

• Paf förlängde samarbetet med Tallink Silja i mars 2018.

• Paf erhöll en spellicens i Lettland och öppnade den lettiska spelsajten i juni 2018.

• Paf förvärvade bingoleverantören Programutvecklarna i Norrköping AB i oktober 2018.

• Paf beviljades en femårig spellicens i Sverige i december 2018.

För mer information kontakta:

Christer Fahlstedt
christer.fahlstedt@paf.com

Ludvig Winberg
ludvig.winberg@paf.com
+35840 572 9888

Under 2017 omsatte Paf-koncernen sammanlagt 116,5 miljoner euro och gjorde en vinst på 29,4 miljoner euro. Mer information finns på aboutpaf.com.

Taggar:

Om oss

Paf är ett nordiskt spelbolag som grundades 1966 på Åland för att generera vinst till samhällsnyttiga ändamål. Vi blev ett av de första spelbolagen online när vi 1999 tog verksamheten till nätet. Många av Paf.coms spel har skapats av vår egen Games Studio och finns därmed bara hos oss. Vi är prisbelönta och branschledande inom ansvarsfullt spelande. Paf bedriver också fysisk spelverksamhet ombord på över 30 kryssningsfartyg på Östersjön och Nordsjön. Paf har cirka 400 anställda från över 30 olika länder och vi har kontor på Åland samt i Helsingfors, Stockholm, Riga, Tallinn, Oslo, Norrköping och Madrid. Paf (Ålands Penningautomatförening) licensieras och kontrolleras av Ålands landskapsregering. Under 2018 omsatte Paf-koncernen sammanlagt 111,8 miljoner euro och gjorde en vinst på 24,6 miljoner euro. Mer information finns på aboutpaf.com.