OS-legendarerna Wassberg och Mieto återförenas i nytt spel och i en marknadsföringskampanj

Det legendariska OS-loppet med Thomas Wassberg och Juha Mieto 1980 i Lake Placid skapade sporthistoria för 38 år sedan.

Med bara en hundradels sekund mellan första- och andraplatsen är det det jämnaste 15-kilometersloppet någonsin i ett OS. Det åländska spelbolaget Paf har nu väckt liv i rivaliteten i en underhållande marknadsföringskampanj för ett nytt spel.

Wassberg och Mieto möts igen i Lappland

I en ny marknadsföringskampanj för ett Paf-spel lyfts rivalitet och vänskap fram när skidåkarna nu, 38 år senare, återigen tävlar mot varandra i en rad underhållande reklamfilmer som spelades in uppe i Lappland av det svenska produktionsbolaget Storyfire. De möts bland annat i en ångande het bastutävling och i en uthållighetstävling där de hänger i en trädgren.

Pafs marknadsdirektör Goran Ristic berättar mer om bakgrunden till reklamfilmerna: “Att samarbeta med Wassberg och Mieto passar oss perfekt. Rivaliteten och historien som följt dessa nordiska skidåkare är legendarisk och lever kvar ännu 38 år senare. Vi har väckt liv i rivaliteten både i spelet och reklamfilmerna, med en typiskt nordisk känsla och en stor gnutta humor.”

Se reklamfilmerna med Wassberg och Mieto här.

Kort videointervju med Wassberg och Mieto

Vi frågade Wassberg och Mieto om deras vänskap, storyn bakom medaljen som skulle brytas itu och varför de valde att återuppväcka sin rivalitet i Pafs spel.

Vi frågade även vem som skulle vinna 15-kilometersloppet idag: “Det beror på. I skidåkning har nog jag störst chans att vinna, men om vi hugger ved skulle det vara Juha!”, säger Thomas Wassberg. “Om jag skidar, säg 10 km och Wassberg  20 km, då skulle vi nog komma i mål ungefär samtidigt”, skrattar Juha Mieto.

Se hela intervjun här.

Två legendarer i samma spel

Spelautomaten Wassberg VS Mieto finns bara på Paf och har producerats av Pafs egen Games Studio i samarbete med de två skidlegenderna. Hjulen är inbäddade i snödrivor och har animerade Wassberg- och Mieto-figurer samt andra symboler. I bonusspelet återskapas kampen och spelaren väljer själv vem som ska vinna.

Pafs Chief Gaming Officer Kim Johansson förklarar vad som utmärker denna slot: “Vi skapar egna, helt unika spel på Åland med en genuint nordisk känsla. Bakgrunden till detta spel kändes helrätt för oss – spänningen i Wassberg VS Mieto återspeglar verkligen tiden då det begav sig och känslan folk i Sverige och Finland hade för dessa två idrottsmän. Både Wassberg och Mieto är nöjda med slutresultatet och jag tror inte att våra spelare kommer att bli besvikna!”

Testa spelet här.

Fakta om Thomas Wassberg

Ålder: 62

Från: Lennartsfors, Värmland, Sweden

OS-medaljer: 4 guld, 1980–88

Karriär: Tränare, reporter, Mästarnas Mästare, Let’s Dance

Fakta om Juha Mieto

Ålder: 69

Från: Kurikka, södra Österbotten, Finland

OS-medaljer: 1 guld, 2 silver, 2 brons, 1976–84

Karriär: Politiker

Kontakt:

Ludvig Winberg
Corporate Communication Manager
ludvig.winberg@paf.com

Paf grundades på Åland 1966 med det tydliga uppdraget att generera och distribuera överskott till samhällsnyttiga ändamål. Det uppdraget är fortfarande syftet med Pafs verksamhet. I dag är Paf.com en internationell speloperatör med fler än 200 spel på internet inom spelkategorierna slots, kasino, poker, odds, bingo och lotterier. Paf bedriver också en omfattande fysisk spelverksamhet med omkring 1500 spelautomater och 55 spelbord ombord på fartyg i Östersjön och Nordsjön samt på Åland.

År 2017 omsatte Paf-koncernen 116,5 miljoner euro och genererade en vinst på 29,4 miljoner euro. Koncernen har närmare 400 anställda, huvudkontoret ligger i Mariehamn på Åland och kunderna finns bland annat i Finland, Sverige, Estland, Lettland och Spanien. Paf är licensierade och kontrollerade av Ålands landskapsregering. Mer information finns på www.paf.com.