Spelbolaget Pafs förlustgräns stoppar storspelarna

Det åländska spelbolaget Paf med licens på den svenska marknaden visar öppet spelarnas årliga förluster, ett initiativ som är unikt i spelbranschen. Paf kommer dessutom att stoppa alla storspelare och ta bort all direktmarknadsföring till riskspelare.

Åländska Penningautomatföreningen Paf är en föregångare i spelbranschen med sin öppenhet. Spelbolaget publicerar nu siffrorna för olika kundgruppers spelförluster de två senaste åren (se bilaga), vilket är ett unikt tilltag i en annars väldigt sluten bransch. Pafs VD Christer Fahlstedt uppmanar andra spelbolag att följa efter.

Vi är troligen det första spelbolaget i världen som öppet och transparent visar hur vår kunddatabas ser ut. Det här är siffror som de flesta spelbolag vill gömma undan eftersom den visar att ett fåtal individer kan ha en oerhört stor påverkan på resultatet, säger Christer Fahlstedt.

Vi behöver en debatt om detta faktum och genom att vara transparenta vill vi bidra till att sätta ljus på den här frågan som är helt avgörande för branschens framtid. Vi uppmanar våra kollegor i spelbranschen att också dela med sig av motsvarande siffror, tillägger Christer Fahlstedt.

Över 40 miljoner kronor i minskade intäkter

Förra året införde Paf en permanent förlustgräns som gäller samtliga kunder som spelar på bolagets nätspel. Paf är det enda spelbolaget i Sverige som infört en förlustgräns. Den årliga maxgränsen på 300 000 kronor har gradvis implementerats sedan september 2018.

Siffrorna visar att förlustgränsen och våra tuffare åtgärder inom spelansvar gör att vi tappar över 40 miljoner kronor i intäkter årligen från de storspelande kunderna. Det är mycket pengar men det är ohållbara pengar som vi inte längre tar emot och som hela spelbranschen borde säga nej till, säger Christer Fahlstedt.

Samtidigt som siffrorna visar på minskade intäkter från storspelarna, så har antalet aktiva kunder vuxit hos Paf med 24 procent det senaste året.

Våra minskade intäkter drivs helt av en kraftig minskning av storspelarnas förluster men samtidigt ökar vi antalet spelare som spelar för mindre summor. Det är något vi är stolta över och det påvisar att våra åtgärder har haft konkreta effekter, säger Christer Fahlstedt.

Förlustgräns stoppar storspelarna

På grund av den årliga förlustgränsen kan Paf lova, att bolaget helt stoppat storspelarna från att spela på Pafs nätspel år 2020.

Vi kan garantera att Paf inte att har några intäkter från storspelarna kvar år 2020 eftersom förlustgränsen då implementerats fullt ut. Jag kan även lova att vi kommer att fortsätta med att öppet redovisa hur intjäningen ser ut från våra olika kundgrupper, säger Christer Fahlstedt.

Ingen direktreklam till riskspelare

Paf kommer att höja nivån på spelansvar ytterligare under 2019. Bolagets spelradar har utvecklats för att snabbare och bättre kunna upptäcka ett bekymmersamt spelbeteende. Framöver kommer Paf också att stoppa all direktmarknadsföring till spelkunder som anses tillhöra även de lägre riskzonerna.

Vi skickar sedan tidigare ingen direktreklam till spelare som spelar för större belopp och som har flaggats från ett spelansvarsperspektiv. Nu utökar vi det till fler kundsegment vilket i praktiken betyder att vi dubblerar den mängd kunder som inte får direkta erbjudanden från oss, säger Pafs vice VD Daniela Johansson.

Paf är branschledande inom spelansvar och man har många gånger varit en föregångare på nya satsningar på spelansvar. Bland annat var Paf det första spelbolaget i världen som införde en spelvårdsförsäkring som kan användas till behandling av spelberoende.

Se Pafs spelarförluster 2017 och 2018 i den bifogade bilagan.
Bilagorna är fria för publicering.

För mer information kontakta:

Christer Fahlstedt
christer.fahlstedt@paf.com

Daniela Johansson
vice VD
daniela.johansson@paf.com
+358457 575 9181

Under 2017 omsatte Paf-koncernen sammanlagt 116,5 miljoner euro och gjorde en vinst på 29,4 miljoner euro. Mer information finns på aboutpaf.com.

Taggar:

Om oss

Paf är ett nordiskt spelbolag som grundades 1966 på Åland för att generera vinst till samhällsnyttiga ändamål. Vi blev ett av de första spelbolagen online när vi 1999 tog verksamheten till nätet. Många av Paf.coms spel har skapats av vår egen Games Studio och finns därmed bara hos oss. Vi är prisbelönta och branschledande inom ansvarsfullt spelande. Paf bedriver också fysisk spelverksamhet ombord på över 30 kryssningsfartyg på Östersjön och Nordsjön. Paf har cirka 400 anställda från över 30 olika länder och vi har kontor på Åland samt i Helsingfors, Stockholm, Riga, Tallinn, Oslo, Norrköping och Madrid. Paf (Ålands Penningautomatförening) licensieras och kontrolleras av Ålands landskapsregering. Under 2018 omsatte Paf-koncernen sammanlagt 111,8 miljoner euro och gjorde en vinst på 24,6 miljoner euro. Mer information finns på aboutpaf.com.