Team Norberg tävlar i ny mastersturnering i världsklass på Åland

Turnerningens prispott är 170 000 kronor

Flera av de bästa curlingspelarna i världen gör upp i Paf Masters 12–15 oktober på Åland. Detta är första gången någonsin som touren kommer till Finland. Tolv damlag i världsklass tävlar om viktiga tourpoäng och en prispott på 170 000 kronor (18 000 euro).

• Turneringen är attraktiv för lagen eftersom endast tolv lag deltar men prispotten är ändå lika stor som i mastersturneringar för 32 lag, säger Åland Curlings verksamhetschef Mari Hansen.

Lag Norberg möter flera OS-lag

Tävlingen har lockat flera OS-lag och andra lag som har möjlighet att kvala in till vinter-OS i Sydkorea. Bland andra kommer OS-värdnationen Sydkoreas landslag samt det japanska Team Fujisawa, som också är ett av OS-lagen i vinter, att delta i tävlingen på Åland. Även de finländska, italienska, kanadensiska och lettiska lagen har möjlighet att kvala in till vinter-OS. Det kanadensiska laget Team Kleibrink vann OS-brons i Turin 2006.

Hemmafavoriten klar för OS

Finländska lagkaptenen Oona Kauste är redan klar för spel i OS i mixed double. Hennes damlag Team Kauste har även chansen att nå OS genom ett kval som hålls i december, men nu är de på Åland för att vinna i sin hemmahall.

• Jag tror Oonas chanser att vinna Paf Masters är stora eftersom de har ett stabilt och harmoniskt lag. Dessutom spelar de i deras hemmahall då de spelar för vår curlingklubb, säger Mari Hansen.

Team Norberg en stark utmanare till Kanada

Enligt oddsen är team Kleibrink från Kanada favoriter att vinna Paf Masters. Det kanadensiska lagets främsta utmanare är svenska team Norberg tillsammans med sydkoreanska OS-laget Team Jung Kim och japanska OS-laget Team Fujisawa.

Samtliga odds hittar ni här.

Paf Masters avgörs under fyra dagar och livesänds på https://www.youtube.com/user/curlingchampionstour

Mer info om turneringen: http://www.curling.ax/paf-masters

Team list Paf Masters:

• Team Jung Kim (Sydkorea) OS-lag

• Team Fujisawa (Japan) OS-lag

• Team Ogasawara (Japan)

• Team Matsumura (Japan)

• Team Kleibrink (Kanada) OS-brons 2006

• Team Gaspari (Italien) Kvalar till OS

• Team Norberg (Sverige) Två OS-guld 2006 och 2010

• Team Hegner (Schweiz)

• Team Rudzite (Lettland) Kvalar till OS

• Team Gertsch (Schweiz)

• Team Kauste (Finland) Kvalar till OS

• Team Paulauskaite (Litauen)

Paf Masters coordinator:

Mari Hansen, verksamhetschef Åland Curling
Email: curling@aland.net
Mobil: +358 457 3749 778

Media:

Thomas Jonsson, ordförande för Åland Curling r.f.
Email: tc@aland.net
Mobil: +358 457 5301 185

Om oss

Paf är ett nordiskt spelbolag som grundades 1966 på Åland för att generera vinst till samhällsnyttiga ändamål. Vi blev ett av de första spelbolagen online när vi 1999 tog verksamheten till nätet. Många av Paf.coms spel har skapats av vår egen Games Studio och finns därmed bara hos oss. Vi är prisbelönta och branschledande inom ansvarsfullt spelande. Paf bedriver också fysisk spelverksamhet ombord på över 30 kryssningsfartyg på Östersjön och Nordsjön. Paf har cirka 400 anställda från över 30 olika länder och vi har kontor på Åland samt i Helsingfors, Stockholm, Riga, Tallinn, Oslo, Norrköping och Madrid. Paf (Ålands Penningautomatförening) licensieras och kontrolleras av Ålands landskapsregering. Under 2018 omsatte Paf-koncernen sammanlagt 111,8 miljoner euro och gjorde en vinst på 24,6 miljoner euro. Mer information finns på aboutpaf.com.