Elegant och högpresterande ljudsystem i mikroformat

Panasonics PMX-serie har under många år varit en stark utmanare bland mikrosystem i den högre skolan. Nu lanserar man en uppföljare som verkligen har reviderats från grunden. Inte bara tekniken och ljudet har förädlats, systemet har också fått en helt ny läcker och kompakt design.

SC-PMX5 är Panasonics finaste mikrosystem och är förstås utrustat med alla upptänkliga finesser som ett mikrosystem ska ha. Till att börja med en praktisk och bekväm iPod/iPhone docka direkt på toppanelen, så du snabbt kommer åt dina spellistor i systemet. Den digitala överföringen gör att signalen inte konverteras i onödan och ljudet bibehåller sin höga kvalitet hela vägen. PMX5 har förstås också CD-spelare, FM-radio och USB-ingång för externa ljudkällor som MP3-spelare och minnesstickor.

Förstärkardelen på 120W är numera helt digital vilket eliminerar praktiskt taget all distorsion i ljudsignalen genom att musiken hanteras direkt i digitalt format utan att omvandlas till analog signal – ända fram till högtalarutgången. För att utnyttja möjligheterna med den digitala förstärkardelen maximalt, har PMX5 en inbyggd Anti-Jitter Digital Amplifier som minimerar jitterstörningar som kan uppstå under den digtala signalprocessen.

De kraftigt byggda högtalarna som är av 3-vägskonstruktion har samma seriösa grundinställning som systemet i övrigt, med bland annat dubbla diskantelement – en Super Tweeter och en ny och förbättrad Soft Dome Tweeter samt en 14cm Woofer med nyutvecklade PP membran förstärkta med bambufiber och karbonkomposit. Inbyggda filter gör att ljudet delas upp i olika frekvensregister direkt i högtalaren och anpassas perfekt till respektive element. Rejäla skruvanslutningar för högtalarkabeln säkrar en bra och stabil kontakt hela vägen.

Förutom den klara och kraftfulla ljudåtergivningen är PMX5 ett utmärkt exempel på hur en ren och diskret design kan smälta in i vilket vardagsrum eller sovrum som helst. Huvudenheten har frontpanel samt reglage av elegant borstad aluminium, vilket ger en exklusiv framtoning åt den redan påkostade designen.

SC-PMX5 lanseras i butik under våren. Priset är ännu ej fastställt.

För mer information, vänligen kontakta:

Jonas Eriksson
Nordic Product Sales Manager
Jonas.Eriksson@eu.panasonic.com

För lån av testprodukter kontakta:

Text 100
Anders Håll
Tel. 08 545 517 73
anders.hall@text100.se

Text 100
Tamara Samadi
Tel. 08 545 517 70
tamara.samadi@text100.se

För högupplösta bilder logga in på:

User: press
Password: panasonic09

Panasonic Corporation är en av de världsledande tillverkarna av tekniska konsument-, affärs- och industriprodukter. Företagets konsoliderade netto omsättning under det senaste verksamhetsåret som slutade 31 mars 2011 var c:a 79 miljarder EUR. Bolagets huvudkontor har sitt säte i Osaka, Japan och är bland annat noterat på börsen i Tokyo, Osaka, Nagoya, New York (NYSE:PC).

Panasonic Nordic filial till Panasonic Marketing Europe GmbH, Germany har verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Det nordiska bolaget omsätter över 2,5 miljarder SEK per år och har mer än 100 anställda. I Norden marknadsförs företrädesvis produktgrupperna Audio/video, Hifi, kontorsprodukter, telekommunikation,värmepumpar, hushållsprodukter, batterier, professionell broadcast-utrustning samt elektriska komponenter. För mer information om företaget och varumärket Panasonic besök vår hemsida www.panasonic.se