Panasonics SD-minneskort bryter igenom gigabytebarriären

Panasonics SD-minneskort bryter igenom gigabytebarriären Nu Panasonic presenterar tredje generationens SD-minneskort (SecureDigital). SD-minneskortet, med en lagringskapacitet på 1 gigabyte och en dataöverföringshastighet på 20 megabyte per sekund ligger i täten av Flash-kort för bredbandskommunikation. Det ger dessutom fler överföringsmöjligheter än någonsin, i synnerhet för bärbara enheter och de nya e-Wear-produkterna. Framgången med SD-kortet bygger på de fyra viktigaste egenskaperna - att det knappt är större än ett frimärke, har en enorm lagringskapacitet, snabb dataöverföring och inbyggt upphovsrättsskydd. Nu har SD- minneskortet sprängt 1 GB-gränsen och med en överföringshastighet på 20 MB per sekund är det dubbelt så snabbt som den tidigare versionen på 512 MB. På det nya SD-kortet får det plats information motsvarande 16 musik- cd-skivor (64 MB per musik-cd), 385 JPEG-bilder med en bildkvalitet på 5,0 megapixlar, 24 minuter MPEG2-inspelningar med dvd-kvalitet eller 9 timmar MPEG4-inspelningar (384 kbit/sek). Stora mängder av fotografier, ljudfiler och pc-data kan lagras på det nya SD-kortet. "SD-nätverket" gör den digitala tillvaron enklare. SD- minneskortet jämnar vägen för en rad olika användningsområden såsom snabb och säker dataöverföring till och från digitalkameror, digitala videokameror, digitala röstinspelningsenheter, mobila ljud- och bildenheter, handdatorer, bärbara datorer och mycket annat. Panasonic sätter standarden med trendiga D-Snap SV-AV20 som - trots att den knappt är större än en puderdosa - kan användas för att spela upp MP3- och AAC-ljudfiler, spela in och spela upp MPEG4-videofilmer och digitala fotografier samt användas för röstinspelning. Bilder som exempelvis tagits med digitalkameran LUMIX FZ1 kan utan irriterande kabeltrassel visas på Panasonic Notebook PC CF-R1, eller skrivas ut direkt med den bärbara fotoskrivaren SV-P20. Allt fler hembioenheter har en SD-kortplats, till exempel Panasonics DMR-HS2, dvd-recorder med hårddisk och den bärbara dvd-spelaren DVD-LV65. Båda dessa enheter belönades nyligen med hederspriset "Innovations 2003". Digitala fotografier och videofilmer i MPEG2- eller MPEG4-format, som exempelvis spelats in med Panasonics videokamera NV-GS70, kan också visas upp i storformat på tv:n, utan dator. Musikdata som laddats ned från Internet kan spelas upp direkt på den bärbara MP3-spelaren SV-SD80. Dessutom, för att ta ytterligare ett exempel, går det att hålla datorfria presentationer med Panasonics nya projektor PT-AE300. På grund av den växande efterfrågan på nyskapande system som tillåter lagring av stora datamängder i allt fler kompaktprodukter, stöds SD- kortformatet redan av över 500 medlemsföretag i SD Card Association. Bland dessa finns företag inom musik, hemelektronik, pc, telekommunikation, foto och fordonstillverkning. Ett exempel är Palm Inc., som är en av de främsta tillverkarna av handdatorer och som redan i dag bygger in SD-minneskortet i sina produktserier. Det nya kortet finns ute på markanden hösten 2003. Pris ännu inte fastställt. Pictures available at: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=25792 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/15/20030515BIT01230/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/15/20030515BIT01230/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/15/20030515BIT01230/bild.html Pictures

Om oss

Panasonic Corporation är en av de världsledande tillverkarna av tekniska konsument-, affärs- och industriprodukter. Företagets konsoliderade netto omsättning under det senaste verksamhetsåret som slutade 31 mars 2011 var c:a 79 miljarder EUR. Bolagets huvudkontor har sitt säte i Osaka, Japan och är bland annat noterat på börsen i Tokyo, Osaka, Nagoya, New York (NYSE:PC). Panasonic Nordic AB är ett helägt dotterföretag som har verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Det nordiska bolaget omsätter över 2,5 miljarder SEK per år och har mer än 100 anställda. I Norden marknadsförs företrädesvis produktgrupperna Audio/video, Hifi, kontorsprodukter, telekommunikation, värmepumpar, hushållsprodukter, batterier, professionell broadcast-utrustning samt elektriska komponenter. För mer information om företaget och varumärket Panasonic besök vår hemsida www.panasonic.se