Kommuniké från årsstämma i PartnerTech AB

Årsstämman fattade bland annat följande beslut: •Samtliga Bolagets disponibla vinstmedel, 24 232 130 kronor, skall balanseras i ny räkning, vilket innebär att ingen utdelning utgår för räkenskapsåret 2009 (0 kronor/aktie 2008). •Styrelseledamöter och verkställande direktör gavs ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2009. •Styrelsearvodet fastställdes till oförändrade 320 000 kronor till ordföranden och 160 000 kronor till övriga ledamöter som inte är anställda i bolaget. •Till ordinarie styrelseledamöter omvaldes Rune Glavare, Patrik Tigerschiöld, Thomas Thuresson, Henrik Lange och Petter Stillström. Till nya ordinarie styrelseledamöter valdes Andreas Bladh och Lotta Stalin. Patrik Tigerschiöld omvaldes till styrelseordförande. •Antog de framlagda riktlinjerna för ersättning till bolagsledningen. För fullständiga villkor vänligen se PartnerTechs hemsida. •Beslutade att ändra bolagsordningen angående styrelsens säte och verksamhetsbeskrivning enligt framlagt förslag samt därutöver angående kallelsesätt enligt framlagt förslag vilket är villkorat att en ändring av sättet att kalla till årsstämma i aktiebolagsslagen träder i kraft. •Styrelsen bemyndigades att intill nästa årsstämma – med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt – vid ett eller flera tillfällen fatta beslut om nyemission av högst 1 266 490 aktier, motsvarande en utspädning om knappt 10 procent av bolagets aktiekapital och totala röstetal. I sitt stämmoanförande redogjorde PartnerTechs VD och koncernchef Rune Glavare för försäljnings- och resultatutvecklingen under 2009 och första kvartalet 2010. Han noterade att företaget, trots utmaningar på marknaden, under det gångna året förbättrat prestanda, teknik och service, vilket tillsammans bidragit till ökat kundvärde. Indelningen i sex marknadsområden har gett en ökad tydlighet och bättre fokus mot kunderna. Som ett led i att växa volymmässigt i Östeuropa öppnas i vår en ny produktionsenhet i Myslowice, Polen, vilket ger ökad kapacitet och konkurrenskraft. Förbättrade möjligheter till slutmontering, service och distribution i USA samt den geografiska placeringen av den nya enheten i Polen ger ett bättre tjänsteutbud vad gäller logistik och eftermarknadstjänster. Avslutningsvis konstaterade han att PartnerTechs strategiska inriktning och pågående förändringsprocesser gör att företaget är väl positionerat inför framtiden samt har god beredskap och flexibilitet för att möta utmaningar och ta tillvara nya möjligheter. Vid stämman tog Leif Thorwaldsson över som VD och Koncernchef i PartnerTech. Leif presenterade sig själv och berättade att han ser de tre områdena: förbättrad konkurrenskraft, ökad produktivitet och höjt teknikkunnande, som särskilt viktiga för att ytterligare öka kundservicen och nå framgång.

Taggar: