PartnerTech skriver avtal med Biotage värt 90 miljoner kronor

PartnerTech skriver avtal med Biotage värt 90 miljoner kronor Kontraktstillverkaren PartnerTech och bioteknikföretaget Biotage har tecknat ett avtal som innebär att PartnerTech blir exklusiv leverantör av Biotages nya system för mikrovågssyntes. Uppdraget som omfattar tillverkning och eftermarknadsservice innebär en omsättningsökning på ca 90 miljoner kronor fördelat över tre år för PartnerTech. - Det känns naturligt för oss att fördjupa vårt mångåriga samarbete med PartnerTech, säger Jeff Bork VD för Biotage. Vid framtagandet av det nya systemet har vi hela tiden arbetat mycket tätt med PartnerTechs utvecklings-avdelning. Detta har sparat både tid och pengar vid industrialiseringen av produkten och säkerställer fokus på kontinuerliga förbättringar och effektiviseringar. Vi vill ha en leverantör som kan delta i utvecklingsprocessen och som kan ta en del av ansvaret att stödja eftermarknaden. Då kan vi istället ägna mer tid åt att bearbeta marknaden och förstärka vår redan ledande marknadsposition. - Biotages utveckling är dynamisk och företaget är en bra samarbetspartner som får oss att ständigt växa och utvecklas. Det stärker PartnerTech som helhet, konstaterar Mikael Jonson, VD för PartnerTech. Vi är mycket stolta över den exklusivitet vi nu får för tillverkning av de här komplexa högteknologiska systemen. Biotage är marknadsledande inom området för mikrovågssyntes, som används som ett led i framtagning av nya läkemedel. Det nya systemet är kompakt, flexibelt, användarvänligt och kostnadseffektivt. Dessa egenskaper gör systemet extra attraktivt inom segmentet för individuella mikrovågssyntessystem - ett nytt intressant område för Biotage. För ytterligare information: Mikael Jonson, VD PartnerTech AB, tfn. 070-678 10 01. Jeff Bork, VD Biotage, tfn. 0734-22 16 60. Biotage är ett globalt bolag verksamt inom biovetenskaplig forskning med starka teknologier, bred verksamhet och en långsiktig syn på marknaden. Företaget erbjuder lösningar, kunskap och erfarenhet inom genetisk analys och läkemedelskemi. Kunderna består b.l.a av världens 30 största läkemedelsbolag, världens 20 största bioteknikbolag och av ledande akademiska institut. Huvudkontoret ligger i Uppsala men företaget har även kontor i USA, Japan och flera europeiska länder. Biotage har ca 235 anställda, omsatte proforma 362 MSEK i 2003 och är noterat på Stockholmsbörsen. PartnerTech utvecklar och tillverkar på uppdrag av ledande företag, främst inom områdena telekommunikation, informationsteknologi, verkstadsindustri och medicinsk teknik. Företaget har cirka 1 300 medarbetare, omsatte drygt 1,3 miljarder kronor under 2003 och är noterat på O-listan vid Stockholmsbörsen.(www.partnertech.se) ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/11/09/20041109BIT20200/wkr0001.pdf I pdf