Elisa Markula lämnar sin position som VD för Pauligs Kaffe-division

Efter åtta år som VD för Kaffe-divisionen och medlem av Paulig-koncernens ledningsgrupp har Elisa Markula beslutat att lämna Paulig för att bli VD för Tikkurila Group.

Under Elisa Markulas ledning har Kaffe-divisionen stärkt sin position på alla sina geografiska marknader. Paulig-varumärket har utvecklats till ett av de mest uppskattade mat- och dryckesvarumärkena i Finland, Ryssland och Baltikum. Divisionen sysselsätter idag närmare 600 personer och år 2016 uppgick divisionens nettoomsättning till 344 miljoner euro.

"Jag vill ta tillfället i akt att tacka Elisa för hennes bidrag till företagets framgång. Särskilt skulle jag vilja nämna hennes stora engagemang för en hållbar utveckling inom kaffets hela värdekedja, vilket har haft en stor påverkan på företagets framtida riktning. Jag önskar henne allt gott i hennes nya utmaningar, säger Tina Andersson, tf. koncernchef för Paulig-koncernen.

"Mina år på Paulig har varit unika i ljuset av att lära, att utföra tillsammans och att bygga en kultur baserad på starka värderingar. Mest av allt kommer jag att sakna alla kollegor. Paulig kommer alltid att ha en speciell plats i mitt hjärta och jag kommer med ett stort intresse att följa hur man inom Kaffe-divisionen fortsätter att arbeta för en ljus framtid för kaffe", säger Elisa Markula.

Elisa Markulas sista arbetsdag på Paulig är den 9 maj 2018. Processen att utse hennes efterträdare inleds så snart som möjligt.

Kommunikation:
Anita Laxén, kommunikationsdirektör, Paulig-koncernen, +358 40 770 0873

Om Paulig
Paulig är ett internationellt familjeföretag som producerar livsmedel och som är känt för sina högklassiga varumärken och tjänster. Företagets affärsområden är Kaffe, Världens Mat & Kryddor, Snack Food och Naturally Healthy Food. Företagets varumärken är Paulig, Santa Maria och Risenta, Gold&Green och Poco Loco. Paulig har 1 900 anställda i 13 länder. Företagets omsättning 2016 var 917 miljoner euro. Läs mer på www.pauliggroup.com

Paulig-koncernens kaffeverksamhet är marknadsledare i Finland och Baltikum, och i Ryssland är bolaget den näst största leverantören av rostat kaffe. Paulig erbjuder sina produkter och tjänster för såväl detaljhandeln och HoReCa-sektorn som kontor och arbetsplatser, genom affärsenheten Paulig Professional. I Finland är Pauligs mest kända varumärken Jubileums Mocca, President, Paulig Brazil och Paulig Mundo samt kaffedrycken Frezza och chokladdrycken Tazza. Populärast på marknaden i Ryssland och Baltikum är President och Paulig Classic samt Pauligs espressoprodukter. Den senaste medlemmen i kaffeportföljen är Mode Cold Brew, som säljs i Finland, Sverige och i Baltikum. Bolagets kafferosterier ligger i Nordsjö, Helsingfors, i Borgå och i Tver, Ryssland. Rosteriet i Nordsjö producerar årligen cirka 100 miljoner kaffepaket, det vill säga cirka 45 miljoner kilo kaffe.