K-gruppen, Paulig och Globe Hope inleder Finlands första experiment med cirkulär ekonomi gällande kaffeförpackningar: Med samarbete får kaffeförpackningarna nytt liv

K-gruppen, Paulig och Globe Hope samarbetar i Finlands första pilotprojekt för insamling av kaffeförpackningar där förpackningarna får nytt liv. I pilotprojektet, som inleddes i juni, deltar fem K-Supermarketbutiker, till vilka konsumenterna kan returnera sina tomma kaffeförpackningar. Kaffeförpackningarna levereras till Globe Hope som tillverkar nya återvinningsprodukter av dessa.

I K-gruppens, Pauligs och Globe Hopes gemensamma projekt med cirkulär ekonomi insamlas kaffeförpackningar från början av juni till slutet av året i K-Supermarketbutikerna i Nummela, Lempola i Lojo, Högfors, Vichtis och Veikkola. De tomma kaffeförpackningarna levereras sedan till Globe Hope. Av de insamlade kaffeförpackningarna tillverkas återvinningsprodukter som under hösten kommer att saluföras i de ovan nämnda K-Supermarketbutikerna samt i Pauligs och Globe Hopes webbutiker.

Andelen förnybara material i kaffeförpackningarna ökar

”Vi är verkligt entusiastiska över insamlingskampanjen, eftersom vi i vår verksamhet satsar på cirkulär ekonomi, precis som K-gruppen och Globe Hope. Vi är den första aktören inom kaffebranschen som har börjat använda förnybara råvaror för vacuumförpackningar och vi ökar kontinuerligt andelen förnybara material i våra kaffeförpackningar. För närvarande är en del av förpackningarna för våra Paulig-kaffesorter till över 50 procent tillverkade av förnybara material, vilket innebär att vi har kunnat minska förpackningens koldioxidavtryck med cirka en tredjedel. Vårt mål är att alla Pauligs kaffeförpackningar senast före slutet av år 2025 till 100 procent ska vara tillverkade av förnybara, vegetabiliska, fossilfriamaterial”, konstaterar Kati Randell som leder den strategiska förpackningsutvecklingen hos Paulig.

”Vid sidan av förpackningsutvecklingen har vi även tagit hänsyn till hållbarhetsarbete i hela kaffekedjan. Vi har som en av de första stora rosterierna i världen köpt vårt kaffe från verifierat hållbara källor och i våra produkter använder vi endast kaffe med Rättvis handel- och Eko- eller UTZ-certifikat samt kaffe som köpts in via hållbarhetsprogram med partner. Dessutom rostar vi allt vårt kaffe i Finland med biogas och vi uppmuntrar kaffedrickarna till klimatgärningar även i hemmaköket.”

”I egenskap av världens ledande företag inom handeln vad gäller hållbarhet utvecklar vi och inför kontinuerligt nya metoder inom K-gruppen i anslutning till cirkulär ekonomi, både i vår egen verksamhet och våra kunders vardag. Finländarna dricker mest kaffe i världen och det samarbete med att samla in kaffeförpackningar som nu inleds är ett utmärkt exempel på ett innovativt experiment inom cirkulär ekonomi som är starkt kopplat till våra kunders vardag”, säger Timo Jäske, ansvarschef för K-gruppens dagligvaruhandel.

”Vi får utnyttja vår egen 16 år långa erfarenhet av återvinningsdesign i detta unika, oss veterligen världens första återvinningsprojekt med fokus på kaffeförpackningar. Det här är inledningen på ett lysande förfaringssätt”, konstaterar Seija Lukkala, VD för Globe Hope.

Du kan följa pilotprojektet inom cirkulär ekonomi på de sociala medierna med koderna #kahvipakkauksenuusielämä och #kahvipakkauskiertoon. Alla tomma kaffeförpackningar från Paulig kan återvinnas i såväl kampanjens återvinningskärl som i den vanliga plastinsamlingen, och om en sådan inte finns, i blandavfallet. Då utnyttjas förpackningen som energi.

Om Paulig
Det familjeägda företaget Paulig grundades år 1876 när Gustav Paulig inledde sin affärsverksamhet i Helsingfors. Idag erbjuder Paulig kaffe, matkoncept, kryddor, växtbaserade produkter och snacks. Företagets varumärken är Paulig, Santa Maria, Risenta, Gold&Green och Poco Loco. Paulig har verksamhet i 13 länder och omsättningen 2018 var 907 miljoner euro. Koncernen har 2 130 anställda. www.pauliggroup.com