Veganskt succéprotein lanseras i Sverige

Gold&Green Pulled Oats® är en ny vegansk proteinprodukt gjord på nordisk havre och baljväxter tänkt att användas som ett alternativt protein vid matlagning. Tack vare god smak, högt proteininnehåll och minimal miljöpåverkan har produkten på kort tid blivit en succé i Finland. Nu lanseras Pulled Oats brett runt om i Sverige.

Allt fler väljer att övergå till en mer växtbaserad kost, både för hälsan och för miljöns skull. Idag kan det dock vara svårt att hitta fullgoda proteinkällor utan tillsatser och med högt sojainnehåll. Gold&Green ändrar på detta genom att lansera en helt ny typ av vegetariskt protein. Pulled Oats är en finsk innovation som på kort tid har blivit en succé i Finland. Proteinet är framtaget av Maija Itkonen, innovatör, och Reetta Kivelä, doktor i livsmedelskunskap från Helsingfors universitet, som båda ville hitta ett alternativt protein.

- Vi ville kunna ge våra barn ett fullvärdigt, vegetariskt protein gjort på lokala råvaror och utan tillsatser. Det var så idén om havreprotein föddes, säger Maija Itkonen, innovatör, som först kom på idén att försöka göra vegetariskt protein av havre.

Genom att blanda nordisk havre med fava-bönor och gula ärtor har skaparna till Pulled Oats lyckats få fram det många nu menar är det perfekta proteinet. Det är fritt från soja och vete och innehåller rikligt med högkvalitativt protein (30 %). Produkten innehåller alla essentiella aminosyror, samt mer protein än kyckling – helt utan tillsatser eller kemikalier.

- Jag har under många år forskat på just havre, och det här är min tveklöst största framgång som forskare. Pulled Oats har högre proteinhalt än kyckling, lägre miljöpåverkan än exempelvis tofu och det har dessutom blivit uppskattat för sin goda smak och textur, säger Reetta Kivelä, doktor i livsmedelskunskap från Helsingfors universitet.

Pulled Oats är enkelt att tillreda, har god mild smak och bra textur vilket gör att den passar bra i alla rätter.

- Jag gillar Pulled Oats för att det är ett gott och proteinrikt sojafritt alternativ för alla oss som vill minska eller ta bort köttet i vår mat, säger Johannes Cullberg, grundare och VD Paradiset, en av Sveriges första återförsäljare av Pulled Oats.

Pulled Oats kommer finns till försäljning runt om i Sverige fr o m v 37, med distribution genom ICA, Coop och Axfood. En förpackning har ett riktpris om 45 SEK. En förpackning innehåller 240 gram och räcker till exempelvis 2-3 vuxna eller 2 vuxna och 2 barn.

Pulled Oats i tre smaker
Nude
– har en mild neutral smak. Krydda efter efter eget önskemål för att passa i alla rätter.
Tomat – har en fyllig smak av tomat, rökt paprika och bladpersilja som gör sig bra i rätter från det italienska eller mexikanska köket.
Ingefära – har en fräsch och kryddig smak av ingfära, kaffirlime och koriander som gör sig bra i rätter från det asiatiska köket.

Kontakt: Niklas Truedsson, VD Risenta AB, Niklas.Truedsson@paulig.com

Pressbilder: se.goldandgreenfoods.com/sv/ - se fliken Press

För produktprover: Presstjänsten på Gold&Green i Sverige, press@goldandgreenfoods.com

Gold&Green Foods är ett företag som grundades 2015 av Maija Itkonen, Reetta Kivelä och Zhongqing Jiang. Företaget utvecklar innovativa, ekologiska och hälsosamma livsmedel av havre och baljväxter. Affärsidén bygger på rent nordiskt havre i kombination med en unik produktionsmetod. Pulled Oats valdes 2017 till årets livsmedel i Finland. Läs mer på www.goldandgreenfoods.com, Facebook och Instagram