Marknadsplatsen Tradera väljer Paynovas kreditlösning

Paynova har tecknat ett treårigt avtal med Tradera om att Paynovas kreditlösning ska erbjudas alla köpare på Tradera - Sveriges femte största E-handel. Med lösningen kommer köpare på marknadsplatsen att erbjudas en köparförsäkring samt möjligheten att betala senare, i sin egen takt. Tradera blir Paynovas hitintills största kund.

Sveriges ledande cirkulära marknadsplats Tradera väljer att tillgängliggöra Paynovas kreditlösning för alla säljare och köpare på marknadsplatsen. Tack vare samarbetet kommer Traderas säljare kunna erbjuda faktura och delbetalning. Köpare erbjuds möjlighet att teckna en köparförsäkring samt att betala senare, i sin egen takt. Lansering av lösningen beräknas ske i slutet av andra kvartalet 2020 då teknisk implementation samt nödvändiga avtal beräknas vara klara.

Den nya köparförsäkringen bidrar till ökad trygghet för kunderna på Tradera, då köparen oftast handlar från en för hen okänd säljare.

-”Tradera jobbar för att göra det mer attraktivt att köpa återbrukade varor än att köpa nytt. En enkel och smidig betallösning som inkluderar kreditalternativ och försäkring är en viktig del av den visionen. Paynova var den partner som bäst kunde lösa det för oss,” säger Stefan Öberg, VD Tradera.

Tradera är sedan starten 1999 ett innovativt och entreprenörsdrivet företag med fokus att erbjuda säljare såväl som köpare den absolut bästa marknadsplatsen för cirkulär konsumtion. Med cirka 10 miljoner transaktioner årligen och en tvåsiffrig tillväxttakt är Tradera en av nordens största marknadsplatser. Tradera ägs sedan 2015 av PayPal.

-”Vi har i partnerskap med Tradera optimerat vår kreditlösning för marknadsplatser och ser fram emot ett långt och nära samarbete. Vi på Paynova är stolta över att få vara med och bidra till Traderas fortsatta tillväxtresa. Tradera blir Paynovas hitintills största kund och kommer ha betydande påverkan på våra intäkter redan under året säger Daniel Ekberger, VD Paynova”

Daniel Ekberger, VD, Paynova AB
daniel.ekberger@paynova.com, Telefon: +46 (0)70-882 07 66

David Larsson, CCO, Paynova AB
david.larsson@paynova.com, Telefon: +46 (0)72-550 23 06

Sofia Hagelin, pressansvarig, Tradera AB

shagelin@paypal.com, Telefon: +46 (0)708-87 76 95

Paynovas skapar marknadens mest moderna kreditlösningar för olika konsumentflöden. Dessa paketeras utifrån den nyutvecklade kreditplattform Elastq. för fintech-bolag såsom betalplattformar, finansiella institut och neobanker. Paynova är ett av Finansinspektionen godkänt betalningsinstitut och är noterat på NGM Equity sedan februari 2004.

Mer information finns på www.paynova.com samt http://elastq.com

Informationen är sådan som Paynova AB ska offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och/eller lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 6 april 2020 kl. 11:00 CET.