Peab avyttrar innehavet i Folkebolagen

Peab avyttrar innehavet i Folkebolagen Peab har avyttrat samtliga sina aktier i Folkebolagen AB, omfattande 996.976 B-aktier. Innehavet motsvarar 29,9 procent av kapitalet och 18,6 procent av rösterna. Avyttringen medför inte någon resultateffekt för Peab. - Lindabs bud på Folkebolagen är logiskt, naturligt och vid rätt tidpunkt. Försäljningen skall ses som ett led i vår fokusering på Peabs kärnverksamhet; bygg- och anläggning samt därtill hörande byggrelaterad industriverksamhet, säger Peabs VD Mats Paulsson i en kommentar. För ytterligare information kontakta: Mats Paulsson, VD Peab 0431-89 000 Gösta Sjöström, informationschef Peab 070-555 00 58 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/30/20000530BIT00180/bit0002.pdf http://www.bit.se/bitonline/2000/05/30/20000530BIT00180/bit0001.doc

Peab är ett av Nordens ledande bygg- och anläggningsföretag med cirka 14 000 anställda och en omsättning på cirka 54 miljarder kronor. Koncernen har strategiskt placerade kontor i Sverige, Norge och Finland. Huvudkontoret är beläget i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är börsnoterad vid NASDAQ Stockholm.