Peab bygger broar längs Botniabanan

Peab bygger järnvägsbroar längs Botniabanan Peab har fått uppdraget att anlägga tre järnvägsbroar längs med Botniabanan i Ångermanland. Beställare är Botniabanan AB och kontraktssumman uppgår till ca 400 Mkr. Uppdraget är en totalentreprenad som skall påbörjas under december 2003 och den beräknas kunna färdigställas successivt under det första halvåret 2006. Järnvägsbron över Ångermanälven strax norr om Kramfors flygplats skall byggas i stål och betong. Bron skall bli 1 040 meter lång och den kommer att ha en segelfri höjd på upp till 8 meter. Järnvägsbron över Offersjön i Sollefteå kommun skall byggas i betong och den blir 480 meter lång. Bron kommer att ha en högsta höjd över vatten på 12 meter. Järnvägsbron över Nätraån strax söder om Örnsköldsvik kommer att bli 1 000 meter lång. Den skall byggas i stål och betong samt ha en högsta höjd över vatten på 40 meter. För ytterligare information kontakta: Anders Jonasson, Regionchef Peab 0706 86 80 11 Gösta Sjöström, Informationschef Peab 0733 37 10 10 Tidigare utsända pressmeddelanden från Peab finns på peab.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/24/20031024BIT00110/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/24/20031024BIT00110/wkr0002.pdf

Peab är ett av Nordens ledande bygg- och anläggningsföretag med cirka 14 000 anställda och en omsättning på cirka 54 miljarder kronor. Koncernen har strategiskt placerade kontor i Sverige, Norge och Finland. Huvudkontoret är beläget i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är börsnoterad vid NASDAQ Stockholm.