Peab förvärvar asfaltföretaget KPK Entreprenader

Pressmeddelande från Peab AB 2001-01-30 Nr 5 Peab förvärvar asfaltföretaget KPK Entreprenader Peab Asfalt har förvärvat asfaltföretaget KPK Entreprenader AB med en omsättning på cirka 70 mkr. KPK Entreprenader verkar i Stockholmsregionen med asfaltbeläggning och med att återställa vägbanor och trottoarer efter grävningsarbeten. Företaget har 55 anställda. Förvärvet ger Peab en marknadsandel på asfaltområdet på cirka 20 procent i den snabbväxande Stockholmsregionen. - Förvärvet av KPK Entreprenader är ett led i vår strategi att ytterligare utveckla Peabs industrisida. Det innebär även en betydande förstärkning för Peab Asfalt i den expansiva Stockholmsregionen., säger Peabs VD Mats Paulsson. Peab Asfalt har expanderat kraftigt under de senaste två åren. Efter förvärvet av KPK Entreprenader beräknas Peab Asfalt under 2001 omsätta cirka 900 mkr, vilket kan jämföras med 400 mkr under 1998. Peab Asfalt ingår i Peabs verksamhetsområde Industri och har till uppgift att tillförsäkra Peabs bygg- och anläggningsverksamhet med strategiskt viktiga material och tjänster. För ytterligare information kontakta: Malte Åkerström, VD Peab Asfalt 070-592 43 60 Gösta Sjöström, informationschef Peab 070-555 00 58 Tidigare utsända pressmeddelanden från Peab finns på peab.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/01/30/20010130BIT00180/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/01/30/20010130BIT00180/bit0002.pdf

Peab är ett av Nordens ledande bygg- och anläggningsföretag med cirka 15 000 anställda och en omsättning på cirka 53 miljarder kronor. Koncernen har strategiskt placerade kontor i Sverige, Norge och Finland. Huvudkontoret är beläget i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är börsnoterad vid NASDAQ Stockholm.