Persea presenterar sitt bästa resultat någonsin

Persea presenterar sitt bästa resultat någonsin Persea AB (publ), som fr o m idag handlas officiellt på Nya Marknaden, presenterar i sin bokslutskommuniké för räkenskapsåret 1999/2000 sin högsta nettoomsättning och sitt bästa resultat någonsin. Resultat efter finansnetto i koncernen uppgår till 14,7 MSEK på en nettoomsättning uppgående till 100,8 MSEK. Resultat efter skatt uppgår till 10,6 MSEK. För den svenska delen av koncernen, vilken ger en korrekt jämförelse med föregående år då Persea förvärvade sitt franska dotterbolag Persea SARL i början av år 2000, uppgår resultatet efter finansnetto till 15,5 MSEK vilket innebär att den tidigare prognosen för räkenskapsåret uppfylldes. Styrelsen föreslår till bolagsstämman en utdelning på 2 kr per aktie. - Det är oerhört roligt att vi ännu en gång kan konstatera att detta år var vårt bästa år någonsin avseende nettoomsättning och resultat. Under året har vi dessutom förvärvat dotterbolaget Persea SARL samt startat vår e-commercesatsning i det helägda dotterbolaget Persea NetShops AB. Dessa två faktorer tillsammans med den positiva utvecklingen i moderbolaget gör att vi ser mycket ljust på framtiden, säger Bo T:son Nyström, VD Persea. För ytterligare information: Bo T:son Nyström, VD, Persea AB, telefon 08-556 020 70, 070-584 32 05, bo.n@persea.se, Peter Ideström, koncernfinanschef, Persea AB, telefon 08-556 02 070, 070- 538 10 71 peter.i@persea.se Om Persea AB Persea marknadsför varumärkeskoncept riktade till kvinnor på den europeiska marknaden. I produktportföljen återfinns Goldwell, ett av de största globala varumärkena inom professionell hårvård där Persea idag driver verksamhet i Sverige och Frankrike. Nettoomsättningen 99/00 uppgick till 100,8 MSEK och vinsten efter finansnetto till 14,7 MSEK. Persea driver också e-handelssatsningen hairdressershop.com i dotterbolaget NetShops med webbutiker för frisörer. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/29/20000526BIT01010/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/29/20000526BIT01010/bit0002.pdf http://www.bit.se/bitonline/2000/05/29/20000526BIT01010/bit0003.pdf Hela Bokslutskommunikén