Nya investerare går in i svensk biotekniksatsning

Nya investerare går in i svensk biotekniksatsning Två ledande institutionella investerare köper nu in sig i det svenska bioteknikföretaget Biovitrum. Pharmacia minskar därmed sitt ägande i Biovitrum AB till 19 procent. De båda investerarna, Alta Partners i San Francisco, USA, och HBM Capital i Zürich, Schweiz, köper aktier i Biovitrum direkt från Pharmacia. Biovitrum är det nya bioteknikföretag som bildades tidigare i år av Pharmacia tillsammans med en grupp investerare under ledning av MPM Capital och Nordic Capital. När det första avtalet om extern finansiering träffades och Biovitrum såldes den 31 juli 2001 ägde Pharmacia omkring 35 procent av aktierna i det nya bolaget. Pharmacia indikerade redan då sin avsikt att minska sin ägarandel genom försäljning av aktier till ytterligare externa investerare. "Vi är mycket glada över att branschkunniga institutionella investerare som Alta och HBM går in i ägarbasen för Biovitrum", sade Håkan Åström, chef för Pharmacia i Sverige. "Tillsammans med de befintliga aktieägarna lägger deras engagemang en god grund för Biovitums framtida utveckling." Biovitrum bildades utifrån tre av Pharmacias svenska verksamheter - forskningsgruppen för ämnesomsättningssjukdomar, den näraliggande utvecklingsenheten för bioteknikbaserade läkemedel och verksamheten med fraktionering av blodplasma. Mediakontakt: Paul Fitzhenry +1 908-901-8770 Pharmacia AB:s vd Håkan Åström kan nås i USA via Paul Fitzhenry. Analytikerkontakt: Craig Tooman +1 908-901-8853 Biovitrum: Göran Arvidson, 070- 633 30 42 Pharmacia är ett av världens tio största läkemedelsföretag, med ett dotterbolag som är ett av världens främsta lantbruksföretag. Pharmacias innovativa läkemedel och andra produkter räddar liv och förbättrar människors hälsa och välbefinnande. De 59.000 anställda i Pharmacia arbetar tillsammans med många andra intressenter för att öka livskvaliteten för människor runt om i världen och för att skapa lösningar för framtidens hälso- och sjukvård. En av Pharmacias många viktiga innovationer är Celebra, som är världens mest förskrivna läkemedel mot smärta i förslitna leder och ledgångsreumatism. Företaget är noterat på New York Stock Exchange och OM Stockholmsbörsen under kortnamnet PHA. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/09/20011109BIT00640/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/09/20011109BIT00640/bit0002.pdf