• PharmaLundensis/

PharmaLundensis beslutar om företrädesemission av units bestående av aktier & teckningsoptioner samt tidigarelägger Q3 rapporten till 18 oktober 2018

Vid styrelsesammanträde i PharmaLundensis AB (publ) idag fredag den 28 september 2018 beslutades, med stöd av bemyndigande från årsstämman den 15 juni 2018, att genomföra en företrädesemission av högst 1 063 731 units. Varje unit består av 4 nya aktier och 1 teckningsoption och teckningskursen per unit är 10 kronor. Varje befintlig aktie berättigar till 1 uniträtt och 20 uniträtter berättigar till teckning av en unit. Teckningstiden är 19 oktober till 2 november 2018. Vid full teckning tillförs PharmaLundensis ca 10.6 miljoner kronor före emissionskostnader från aktiemissionen. Vid fullt utnyttjande av teckningsoptionerna tillförs PharmaLundensis ytterligare ca 2.7 miljoner kronor. För att säkerställa att investerare skall ha tillgång till senaste finansiella information om bolaget kommer kvartalsrapport 3 att tidigareläggas och publiceras den 18 oktober 2018.

Motiv för nyemissionen

Antibiotikaresistenta bakterier är ett stort hot mot människors hälsa. Sjukhusen släpper idag ut mycket läkemedelsrester, inklusive antibiotika, från sina patienter i avloppsvattnet. Detta driver fram antibiotikaresistens. Ett annat problem är att bakterier i sjukhusens avloppssystem kan gå ”baklänges” upp till operations- och vårdavdelningar genom vaskar och toaletter och smitta känsliga patienter. PharmaLundensis utvecklar EcoFilter® som är ett system som kan åtgärda samtliga dessa problem. Systemet utvärderas för närvarande avseende funktion och reningsförmåga i ”skarpa” tester. Vi håller även på att sätta ihop ett ”paket” till sjukvården bestående av unik hård- och mjukvara som PharmaLundensis har utvecklat, tillsammans med en del standardutrustning. Tester, marknadsföring, installationer samt drift kommer att kräva kapital. Intäkter förväntas från 2019.

PharmaLundensis utvecklar även ett effektivt läkemedel mot de närbesläktade lungsjukdomarna KOL och kronisk bronkit. Detta är folksjukdomar som orsakar mycket sjukdom och lidande hos hundratusentals svenskar. Av strategiska skäl fokuserar vi initialt på att ta fram en behandling mot kronisk bronkit, men behandlingen förväntas även bli effektiv mot KOL.

För att finansiera bolagets projekt genomför nu PharmaLundensis en företrädesemission.

Villkor för företrädesemissionen i korthet

Emissionsbelopp (högst):                    Vid full teckning av samtliga units tillförs bolaget initialt 10 637 310 kronor. Om samtliga teckningsoptioner utnyttjas tillförs bolaget ytterligare 2 659 327.50 kronor.

Antal emitterade units (högst):            1 063 731 units. Varje unit består av 4 nya aktier och 1 teckningsoption. Totalt omfattar emissionen högst 4 254 924 aktier och högst 1 063 731 teckningsoptioner.

Företrädesrätt:                                       Befintliga aktieägare har företrädesrätt att teckna units. Tjugo (20) innehavda aktier i Bolaget ger rätt att teckna en (1) unit.

Avstämningsdag:                                  16 oktober 2018.

Teckningskurs:                                      10 kronor per unit, vilket motsvarar en teckningskurs per aktie om 2.50 kronor. Teckningsoptionerna utges vederlagsfritt.

Courtage:                                                Inget courtage utgår.

Teckningsperiod för units:                   19 oktober – 2 november 2018. Teckning med stöd av uniträtter sker genom samtidig kontant betalning.

Handel med UR (uniträtter):                 19 oktober – 31 oktober 2018.

Handel med BTU (betald tecknad unit):19 oktober 2018 tills dess att Bolagsverket har registrerat emissionen.

Teckning utan företräde:                      Teckning utan stöd av uniträtter sker under perioden 19 oktober – 2 november 2018, och sker i poster om 250 units för 2 500 kr. Anmälan skall göras på anmälningssedel benämnd ”Teckning utan stöd av uniträtter”. Betalning för units tecknade utan stöd av uniträtter sker i enlighet med instruktion på avräkningsnota som sänds ut till de som erhåller tilldelning.

Teckningsoptioner:                               Varje teckningsoption serie 2018/2021 II som erhålls som en del i unit berättigar till teckning av 1 aktie till en teckningskurs om 2.50 kronor per aktie under perioden 1 september – 30 september 2021.

Antal aktier i Bolaget:                           21 274 621 idag, 25 529 545 vid full teckning av aktierna och 26 593 276 vid fullt utnyttjande även av teckningsoptionerna.

Utspädningseffekt:                                Högst 16.7 % för aktierna och ytterligare högst 4.0 % för teckningsoptionerna.

Aktiekapital (före och efter):                 1 063 731.05 kronor idag, 1 276 477.25 kronor vid full teckning av aktier och 1 329 663.80 kronor vid fullt utnyttjande även av teckningsoptionerna.

Utförligare information om nyemissionen

Styrelsen i PharmaLundensis beslutade idag den 28 september 2018, med stöd av bemyndigandet lämnat vid årsstämman den 15 juni 2018, om att genomföra en nyemission av högst 1 063 731 units bestående av 4 nya aktier och 1 teckningsoption serie 2018/2021 II med företrädesrätt för befintliga aktieägare. PharmaLundensis befintliga aktieägare kommer att erhålla uniträtter för teckning av units i förhållande till det antal aktier de äger på avstämningsdagen den 16 oktober 2018. Teckning av units sker under perioden 19 oktober 2018 – 2 november 2018. Styrelsen har rätt att förlänga teckningstiden. Varje befintlig aktie berättigar till en (1) uniträtt och tjugo (20) uniträtter berättigar till teckning av en (1) unit till teckningskursen 10 kronor per unit, vilket motsvarar en teckningskurs om 2.50 kronor per aktie. Teckningsoptionerna utges vederlagsfritt. Vid full teckning tillförs PharmaLundensis 10 637 310 kronor före emissionskostnader från aktieemissionen. Emissionskostnaderna förväntas uppgå till ca 350 000 kronor.

Varje teckningsoption som erhålls vederlagsfritt som en del i unit berättigar till teckning av en (1) aktie under perioden 1 september 2021 – 30 september 2021. Teckningskursen vid utnyttjande av teckningsoption uppgår till 2.50 kronor per aktie. Teckningskursen och det antal aktier som varje teckningsoption berättigar till teckning av kan bli föremål för omräkning i samband med bl.a. företrädesemissioner. Vid fullt utnyttjande av samtliga teckningsoptioner för teckning av aktier tillförs PharmaLundensis 2 659 327,50 kronor före emissionskostnader.

Om inte samtliga units tecknas med stöd av uniträtter skall tilldelning av resterande units inom ramen för emissionens högsta belopp ske till annan som tecknat aktier i emissionen (såväl sådana som också tecknat aktier med stöd av teckningsrätter som sådana som inte tecknat aktier utan stöd av teckningsrätter) och för det fall tilldelning till dessa inte kan ske fullt ut skall tilldelning ske sålunda att varje tecknare först skall erhålla en tilldelning av en post om 250 units. Därefter skall resterande units fördelas till tecknarna genom tilldelning av en post om 250 units åt gången till dess att samtliga units tilldelats (dock att ingen tecknare skall tilldelas fler units än tecknaren tecknat). De units som inte kan fördelas på angivet sätt ska fördelas lika mellan tecknarna och i den mån tilldelning i enlighet med ovanstående inte kan ske vad avser vissa units, skall tilldelning ske genom lottning verkställd av bolagets styrelse (dock att ingen tecknare skall tilldelas fler units än tecknaren tecknat).

Tidsplan

12 oktober 2018:                                      Sista dag för handel med aktier med rätt att erhålla uniträtter.

15 oktober 2018:                                      Första dag för handel med aktier utan rätt att erhålla uniträtter.

16 oktober 2018:                                      Avstämningsdag för erhållande av teckningsrätter.

18 oktober 2018:                                      Offentliggörande av memorandum.

19 oktober 2018:                                      Teckningsperioden startar.

Handel med uniträtter startar.

31 oktober 2018:                                      Handel med uniträtter avslutas.

2 november 2018:                                    Teckningsperioden avslutas.

Omkring 8 november 2018:                     Offentliggörande av utfall.

Från 19 oktober 2018:                              Handel med Betald Tecknad Unit (BTU) kommer att ske till och med att emissionen registrerats vid Bolagverket.

Tidigareläggning av kvartalsrapport för tredje kvartalet

För att säkerställa att investerare skall ha tillgång till senaste finansiella informationen om bolaget kommer kvartalsrapporten för kvartal 3 att tidigareläggas och publiceras den 18 oktober 2018 istället för den 15 november 2018 som tidigare planerats.

Denna information är sådan information som PharmaLundensis AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 28 september 2018.

VIKTIG INFORMATION

Offentliggörande eller distribution av detta pressmeddelande kan i vissa jurisdiktioner vara föremål för restriktioner enligt lag och personer i de jurisdiktioner där detta pressmeddelande har offentliggjorts eller distribuerats bör informera sig om och följa sådana legala restriktioner. Detta pressmeddelande innehåller inte och utgör inte en inbjudan eller ett erbjudande att förvärva, teckna eller på annat sätt handla med aktier eller andra värdepapper i PharmaLundensis AB.

Detta pressmeddelande får inte offentliggöras, publiceras eller distribueras, vare sig direkt eller indirekt, i eller till USA, Australien, Hongkong, Japan, Kanada, Nya Zeeland, Sydafrika, Singapore eller annat land där sådan åtgärd helt eller delvis är föremål för legala restriktioner. Informationen i detta pressmeddelande får inte heller vidarebefordras, reproduceras eller uppvisas på sätt som står i strid med sådana restriktioner. Underlåtenhet att efterkomma denna anvisning kan innebära brott mot United States Securities Act från 1933 eller tillämpliga lagar i andra jurisdiktioner.

Framåtriktade uttalanden
Detta pressmeddelande innehåller vissa framåtriktade uttalanden som återspeglar Bolagets aktuella syn och förväntningar på framtida händelser samt finansiell och operativ utveckling, inklusive uttalanden avseende Nyemissionen samt uttalanden rörande vägledning, planering, framtidsutsikter och strategier. Ord som "avses", "bedöms", "förväntas", "planeras", "uppskattas", "kan", och andra uttryck som innebär indikationer eller förutsägelser avseende framtida utveckling eller trender och som inte är grundade på historiska fakta, utgör framåtriktad information. Även om Bolaget anser att dessa uttalanden är baserade på rimliga antaganden och förväntningar kan Bolaget inte garantera att sådana framåtriktade uttalanden kommer att förverkligas. Då dessa framåtriktade uttalanden inbegriper såväl kända som okända risker och osäkerhetsfaktorer, kan verkligt utfall väsentligen skilja sig från vad som uttalas i framåtriktad information. Framåtriktade uttalanden i pressmeddelandet gäller endast vid tidpunkten för pressmeddelandet och kan komma att ändras utan tillkännagivande. Bolaget gör inga utfästelser om att offentliggöra uppdateringar eller revideringar av framåtriktade uttalanden till följd av ny information, framtida händelser eller dylikt utöver vad som krävs enligt tillämpliga lagar eller aktiemarknadsrättslig reglering.