TV-skärmarna blir allt större i de svenska hemmen

- Vi har märkt att konsumenter numera sätter en högre standard på sin upplevelse i TV-soffan. Den höga upplösningen från Ultra HD och den avancerade bildtekniken har gjort att bildkvaliteten blivit extremt bra, därför kan man nu uppgradera till en större TV och fortfarande få en riktigt snygg bild, säger Pär Josefsson på Philips TV.

Ett ökat antal nordiska konsumenter köper nu TV-skärmar i större storlekar – 65” och uppåt. Det finns flera anledningar till detta:

• UHD-upplösning, Ultra HD, gör bildkvaliteten fyra gånger skarpare än på en HD-TV.
  • Tidigare, på en TV med SD-upplösning, behövde TV:n placeras minst 4 meter från soffan för att bildkvaliteten skulle vara acceptabel. Med Ultra HD som ett nytt standardformat, så har du möjligheten att uppgradera till en större skärm och behålla en hög bildkvalitet utan att behöva flytta soffan längre bort från TV:n.
  • Sport och film är innehållet som konsumeras mest – en upplevelse som utan tvekan blir häftigare på en stor skärm.

Men finns det tillräckligt med innehåll i UHD-upplösning?

- Tack vare UHD Upscaling så tar tekniken fördel av TV:ns Ultra HD-upplösning för att förbättra bildkvaliteten, även när du tittar på innehåll som producerats i HD. Dessutom erbjuder många populära streamingtjänster innehåll i UHD, även kallat 4K, säger Pär Josefsson.

Den enkla förklaringen till den stora skillnaden i kvalitet:

- Med Ultra HD så innehåller skärmen fler pixlar och därför är bildkvaliteten betydligt bättre än med Full HD, förklarar Pär Josefsson.

Den amerikanska branschorganisationen Consumer Technology Association, CTA, uppgav i januari i sin årliga rapport U.S. Consumer Technology Sales and Forecasts att det kommer att säljas 13 miljoner TV-apparater med Ultra HD under 2016. Det är en ökning på 83% jämfört med 2015 – och detta är bara början av Ultra HD-eran.

Philips TV skapar intrycket av en större bild genom sin Ambilight-teknik, som tar bilden bortom skärmens gränser. Tekniken använder rader av LED-lampor monterade på baksidan av apparaten för att skapa en gloria av färgat ljus på väggen bakom TV:n. Färgerna matchar innehållet på skärmen och ger en förstärkt TV-upplevelse.

Ambilight togs nyligen till en helt ny nivå genom sin toppmodell AmbiLux, som använder nio små pico-projektorer placerade på baksidan av TV:n. Själva bilden på skärmen projiceras då också på väggen, upp till tre meter brett runt TV:n.

En större skärm med Ultra HD och Ambilight gör det nu möjligt att ha en uppslukande och spännande upplevelse när du tittar på filmer eller sport – utan en försämrad bildkvalitet.

Presskontakt:

Produktfrågor:
Pär Josefsson
par.josefsson@tpv-tech.com

Exceptional Picture Quality at the heart of every Philips TV: https://youtu.be/RMizzL4D94E

Besök Philips TV:s hemsida: www.philips.se/TV

Pressmaterial, mer information, bilder och videos: http://www.tpvision.com/

About TP Vision

TP Vision is a dedicated TV player in the world of visual digital entertainment. TP Vision concentrates on developing, manufacturing and marketing Philips branded TV sets in Europe, Russia, Middle East, Brazil, Argentina, Uruguay, Paraguay and selected countries in Asia-Pacific. We do this by combining our design expertise and innovative Philips TV heritage with the operational excellence, flexibility and speed of TPV Technology. With these combined strengths, we bring high-quality TV sets to the market: smart and easy to use with sophisticated styling. We believe in creating products that offer a superior TV experience for consumers. With Philips TVs, TP Vision is a global leader in the hospitality market. TP Vision is the exclusive brand licensee of Philips TVs for the above listed countries. TP Vision employs close to 2,000 people in several locations around the globe and is 100% owned by TPV, one of the world’s leading monitor and LCD TV manufacturers, selling and marketing Philips branded TVs in China. TPV has been able to drive its growth over the years by leveraging its economies of scale and core competencies in R&D, manufacturing, logistic efficiency and quality.

Android, Google, Google Play and other marks are trademarks of Google Inc.

Taggar:

Citat

Vi har märkt att konsumenter numera sätter en högre standard på sin upplevelse i TV-soffan. Den höga upplösningen från Ultra HD och den avancerade bildtekniken har gjort att bildkvaliteten blivit extremt bra, därför kan man nu uppgradera till en större TV och fortfarande få en riktigt snygg bild.
Pär Josefsson