Sharp GX20 vinner kameratest för mobiltelefoner

Sharp GX20 vinner kameratest för mobiltelefoner The Phone House (fd GEAB) har testat mobilkameror - och slutsatsen är att de lite dyrare kameramobilerna hade både bättre färgåtergivning och bildkvalitet, men skillnaderna mellan de testade modellerna är ganska små. Hela testet med alla bilder och jämförelser finns på www2.phonehouse.se/promo/kameratest2003 De flesta nya mobiltelefoner har inbyggd digitalkamera, men vad ska man egentligen välja? Testet omfattar endast mobiltelefonernas kamera och jämför därför inte övriga funktioner. Tre bilder togs vid samma tillfälle och dessa jämfördes sedan på en och samma datorskärm av en testpanel; panoramabild, strukturbild samt porträttbild. - Sharp GX20 var bäst i test på alla tre bilder vi tog och väljer du telefonen enbart för kamerans skull är detta det bästa alternativet. Ska man bara använda kamerafunktionen till att ta "kul" bilder, finns alternativ som är billigare, konstaterar Mårten Larsson, Produktchef på The Phone House. Överlag hade de dyrare modellerna bättre bildkvalitet. Skillnaden mellan de olika modellerna är dock inte så stor och även en billigare telefon står sig väl i konkurrensen och är kanske mer prisvärd beroende på kundens behov. Det ska tilläggas att kvaliteten på bilderna inte kan jämföras med vanliga digitalkameror. - Bilderna som är tagna med Nokia 6600, Motorola A920 och Sony Ericsson P900 återges otroligt bra på telefonens skärm, avslutar Mårten. TOPP-TRE: 1. Sharp GX20, 2.Sony Ericsson P900, 3. Nokia 6600/Siemens ST55 För mer information kontakta: Mårten Larsson, Produktchef 08-615 40 55, 0703 60 66 66 marten.larsson@phonehouse.se The Phone House (tidigare hette vi GEAB The Phone House) är idag Sveriges största oberoende återförsäljarkedja inom mobiltelefoner och står för cirka 10 procent av den svenska marknaden. Vi är ett miljöcertifierat företag enligt ISO 14001 normen och har 220 anställda och 56 butiker i Sverige. Våra ägare är The Carphone Warehouse, Europas största affärskedja inom telefoni och noterat på Londonbörsen. I Europa går de drygt 1 200 butikerna under namnet "The Phone House". ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/18/20031218BIT00320/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/18/20031218BIT00320/wkr0002.pdf