Konstnären Johannes Wessmark från Kil satsar stort på Pindify – vill dela med sig av sin kunskap

Den självlärde konstnären Johannes Wessmark som är bosatt i Kil utanför Karlstad, väljer nu att satsa på Pindify som främjar artister och kreatörers ekonomiska ersättning. Tanken är att den digitala plattformen ska hjälpa honom att dela med sig av sina verk och kunskaper.

Johannes kom i kontakt med Pindify för några veckor sedan när han var på besök i Stockholm och träffade en nära vän och konstnärskollega som själv använde plattformen.

– Efter besöket i Stockholm åkte jag hem och skapade ett konto då jag gillade tanken på att någon fokuserar på kreatörernas bästa, säger Johannes Wessmark.

Sociala medier har varit en stor del av Johannes framgång och han har drygt 45 000 följare spritt över olika sociala plattformar, men de senaste åren har det varit lite trögt.

– Det är nya algoritmer som styr vad som visas både för mig själv och mina följare, och jag märker att jag inte kan nå ut på samma sätt som förut så det är tråkigt. Därför hoppas och tror jag att Pindify nu gör att jag når ut till fler, säger Johannes.

Många är intresserade av Johannes och hans verk. Han får dagligen frågor om hur det är möjligt att måla så realistiskt som han gör och nu har han fått upp ögonen för Pindify som blir ett lysande sätt att få dela med sig av sin kunskap på.

– Jag får frågor varje dag om mina målningar och ser Pindify som en perfekt plattform att lära ut min teknik på. Jag använder Pindify som en marknadsföringskanal och ser det som en möjlighet att samtidigt få en inkomstkälla. Pindifys grundidé är kanon och gör det möjligt för mig att nå de unga konstintresserade som vill lära sig realistiskt måleri. Jag får frågor från personer över hela världen och ser en stor potential i Pindify där jag kan lära ut mitt hanterverk, säger Johannes.

Johannes jobbar ständigt med nya projekt och har stora saker på gång för framtiden. I november kommer han ha en separatutställning i Göteborg på välrenommerade Galleri Scandinavia på temat lyx.

– Det kommer vara alltifrån världens dyraste handväska, rolex-klockor, lyxbilar och andra saker som jag målat, säger Johannes.