Dubblar omsättningen under lönsamhet i rekordkvartal (delårsrapport kvartal tre 2020)

Juli – sep 2020 (kvartal tre koncern)

Nettoomsättningen ökade med 103 % till 47 411 tkr (23 391 tkr)

Bruttomarginalen uppgick till 58% (48%)

Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 7 316 tkr (-4 204 tkr) vilket motsvarar en rörelsemarginal före avskrivningar på 15% (-18%)

Resultatet före skatt uppgick till 3 027 tkr (-7 655 tkr)

Resultat per aktie uppgick till 0,30 kr (-0,75 kr)

Antal aktier per 2020-09-30 uppgick till 10 180 720

Jan - sep 2020

Nettoomsättningen ökade med 58 % till 135 726 tkr (85 790 tkr)

Bruttomarginalen uppgick till 56% (43%)

Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 24 347 tkr (-9 792 tkr) vilket motsvarar en rörelsemarginal före avskrivningar på 18% (-11%)

Resultat före skatt uppgick till 12 504 tkr (-18 593 tkr)

Resultat per aktie uppgick till 1,23 kr (-1,83 kr)

(Jämförelsetal inom parentes avser motsvarande period föregående år)

Väsentliga händelser under tredje kvartalet

Bolaget ser en tydlig ökning av installationer i Norge i samband med lanseringen av de viktiga produkterna specifika för den norska marknaden.

Bolaget påbörjar flytt till nya större lokaler och förväntas vara helt inflyttade under fjärde kvartalet, nya adressen är Krokslätts Fabriker 27A i Mölndal.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

Expansion utanför norden påbörjas genom lansering av första produkterna i Nederländerna, där resten av sortimentet skall successivt lanseras under kommande kvartal.

Nya pucken för DALI-styrning DAL-01 och den trådlösa vrid WRT-01 närmar sig lansering.

Installationer i Norge fortsätter även efter kvartalets slut att öka kraftigt.

Fortsatt kraftig lönsam tillväxt
Det är väldigt kul att det normalt sämsta kvartalet på året är vårt bästa hittills. Vi ser en organisk tillväxt på hela 103% och visar dessutom både fortsatt lönsamhet och en installationstakt över förväntan.

Vi fortsätter att utöka organisationen i takt med tillväxten vilket påverkade rörelsemarginalerna under kvartalet, men vi räknar med att ta igen det relativt omgående under kommande kvartal. En viss volatilitet i rörelsemarginalen bör man vänta sig under kraftig tillväxt men vi förväntar oss att kunna fortsätta tillväxten under lönsamhet. Bruttomarginalen fortsätter att utvecklas starkt och uppgår till hela 58% under kvartalet.

Vi ser en tydlig ökning av installationer i Norge vilket är väldigt kul. Detta sker som förväntat i samband med att de avgörande norgespecifika produkterna nu finns på marknaden. Vi kommer under de kommande kvartalen att lansera fler produkter och förväntar oss fortsätta vår tillväxtresa i landet. Vi tar även klivet ut i Europa med en lansering i Nederländerna, det tar tid att få igång en ny marknad men vi ser fram emot att påbörja vår expansion utanför Norden.

Vår kommande produkt för mer kommersiella applikationer DAL-01 närmar sig lansering, vilket kommer öppna upp för nya marknader där DALI-styrning av belysning används. Ytterligare en produkt vi planerar att lansera under fjärde kvartalet är den trådlösa vridknappen WRT-01.

Teamet levererar ett fantastiskt kvartal och nu fortsätter vi på samma bana mot multidimensionell tillväxt.

VD för Plejd AB (publ)

Utsikter för 2020

Bolaget har som primärt mål att växa kraftigt i nettoomsättning genom lansering av nya produkter och lansering på nya marknader.

Bolaget lämnar inga prognoser.

Finansiella mål

Bolaget har närmaste åren tillväxt i nettoomsättning som främsta finansiella mål.

Bolaget ser en mycket god underliggande lönsamhet i verksamheten och är övertygad om att störst värde för aktieägare skapas långsiktigt genom att närmaste åren fokusera på tillväxt i marknadsandelar och omsättning för att befästa en långsiktigt god marknadsposition.

Likviditet och finansiering

Likviditet vid periodens utgång var:

Kassa & bank: 44 440 tkr
Kvar att nyttja checkkredit: 20 000 tkr
Totalt: 64 440 tkr

Räntebärande skulder uppgick vid periodens utgång till 4 641 tkr (6 137 tkr). Denna post avser leasingfinansierad produktionslina.

Redovisningsprinciper

Företaget redovisar enligt regelverket K3 vilket är oförändrat mot föregående år.

Revisors utlåtande angående delårsrapporten

Rapporten har inte varit föremål för granskning av bolagets revisor.

Nästa rapport

Bokslutskommuniké 2020 (2021-02-26)