Zest inleder säsongen med rytmer i Tammerfors!

Zest-programmet, som drivs av Barn- och ungdomsstiftelsen i Finland, går in på sitt sjunde verksamhetsår med en vänskapsmatch i fotboll och en konsert med Fintelligens den 3 september på Tammela-stadion i Tammerfors. Under kampanjveckan träffar Zest-teamets medlemmar ungdomar i olika skolor.

Zest är ett program som är riktat till ungdomar i klasserna 7–9 och som stöttar dem i att klara sig i livet. Nya ansikten i Zest-teamet i år är programvärd och skådespelare Jani Toivola, musiker Tommy Lindgren och skådespelare Pamela Tola. I Tammerfors deltar också teammedlemmarna Veikka Gustafsson, Eva Wahlström, Lenni-Kalle Taipale, Tiia Piili och Samppa Lajunen. Teammedlemmarna besöker högstadierna i Tammerfors under tiden 1–3 september och berättar genom sina egna erfarenheter hur var och en kan förverkliga sina drömmar och hur man kan hitta sina begåvningar. - Jag har väldigt många olika minnen från min egen högstadietid, och de är inte alla särskilt trevliga. De har i alla fall haft en stor betydelse för min identitet. Och efteråt har jag förstått att allt sökande under tonåren och även ångesten hjälpte mig att hitta mina värderingar, passioner och styrkor. Kanske mina erfarenheter kan hjälpa unga att förstå att man söker sig själv under hela sitt liv. Det är alltså ett livslångt projekt, som man inte behöver ta så gravallvarligt, berättar den ”nybakade” Zest-medlemmen Tommy Lindgren. Säsongen börjar med fotboll och rapp Zest-säsongens öppningsvecka kulminerar i en hejdundrande fest torsdagen den 3 september klockan 13 på Tammela-stadion i Tammerfors. Högstadieelever får spela fotboll med Zest-medlemmar och fotbollsspelare från Tampere United och Ilves i en vänskapsmatch som ordnas i samarbete med Finlands Bollförbund. De legendariska tränarna Ari Hjelm och Jussi Ristimäki lotsar lagen, som följer principen om rent spel. Efter matchen spelar Elastinen och Iso-H från Fintelligens på Zest-festen. - För mig är sport ett naturligt sätt att förverkliga mig själv. I Zest-programmet får jag stöda unga och hjälpa dem att hitta sina egna begåvningar. Det har varit mycket givande och mångsidigt, konstaterar Zest-veteranen Eva Wahlström. Zest-teamet har gjort cirka 1 000 Zest-besök och träffat över 220 000 unga under sina skolbesök. Besöken som har planerats i samarbete med sakkunniga är avgiftsfria för skolorna. Även Zests webbsidor har fungerat som ett bra verktyg för ungdomar och lärare. - Zest-programmet kan väcka någon elevs intresse för att bli till exempel forskare, konstnär, pilot, uppfinnare, hantverkare, idrottare eller bergsbestigare. När man hittar de egna begåvningarna och intresse för att utveckla dem öppnar sig också möjligheterna för ett lyckligt liv. Zest betonar att alla unga behöver vänner, kamrater och vuxna som stöttar dem. När man bemöter andra väl, ger människorelationerna trygghet och livsglädje. Vännerna hjälper också när man har det svårt, funderar pedagogie professor Kari Uusikylä. Zest har ett viktigt budskap Zest-programmet startades i samarbete med Nokia för sex år sedan. Nokia, som har varit med ända från projektets början, tror starkt på betydelsen av att stöda utbildningsprogram för ungdomar. - Finland behöver modiga och kunniga ungdomar som litar på sig själva. Speciellt under svåra tider understryks vikten av samhörighet och social förmåga. Zest stöder unga i utvecklandet av dessa viktiga färdigheter" konstaterar direktör Esko Aho från Nokia. Jan-Erik Stenman, VD på Veritas Pensionsförsäkring, som är den andra huvudpartnern i projektet, är inne på samma linje som Aho. - Barn och unga var de största förlorarna under den förra ekonomiska krisen. Nu om någonsin är det viktigt att ge de unga en bra grogrund och positiva förväntningar på framtiden, komprimerar Stenman.

Taggar: