3 av 4 poliser vill införa ett lärandesystem kring misstag

Report this content

av 4 poliser vill införa ett system som innebär att misstag och felaktigheter regelbundet sammanställs samtidigt som en lärdom kopplas till varje fall. Lärdomarna ska sedan ligga till grund för etik- och metodutvecklingen inom svensk polis. Det visar en färsk undersökning* från Polisförbundet som presenteras på etikseminarium idag.

- Det förutsätter att poliser vågar prata om sådant som går fel utan att detta alltid leder till bestraffning. Polisorganisationen måste också präglas av transparens och öppenhet, säger Polisförbundets ordförande Jan Karlsen.

Rätt utformat kan ett lärandesystem öka Polisens förtroende hos allmänheten.

Av undersökningen framkommer vidare att 4 av 10 poliser vill införa en legitimation som kan dras in, tillfälligt eller permanent, då en polis hamnar i Personalansvarsnämnden:

- Legitimationen ska ses som ett komplement till dagens disciplinåtgärder varning eller löneavdrag, säger Jan Karlsen.

För att lyfta etikfrågorna inom svensk polis presenterar Polisförbundet nu ett program med fyra förslag och två löften. Förutom införandet av ett lärandesystem för poliser och en legitimerad polis vill Polisförbundet att arbetsgivaren ska bli bättre på att stötta poliser som anmäls för tjänstefel. Polisförbundet lovar att ta fram yrkesetiska riktlinjer samtidigt som ett nytt etiskt verktyg, MoralMatchen, lanseras.

Ladda ner undersökningen och läs mer om Polisförbundets förslag på Polisförbundets webbplats www.polisforbundet.se

*Exquiro Market Research genomförde en postal enkät för Polisförbundets räkning i mars-april 2010. 1563 poliser besvarade enkäten. För kontakt med Jan Karlsen kontakta: Anna Erhardt, press- och informationsansvarig Polisförbundet Tfn: 0709-42 99 85 E-post: anna.erhardt@polisforbundet.se