Carina Persson blir ny regionspolischef i region Syd

Idag kom beskedet att Carina Persson utsetts till ny regionpolischef i region Syd. Rikspolischef Dan Eliasson fattade beslutet i fredags. Polisförbundet är positiva till beslutet och ser nu fram emot ett gott samarbete för att stärka region Syd, så väl verksamhetsmässigt som för våra medlemmar.

– Polisförbundet bjöds tidigt in för att få ge sina åsikter om vad vi såg som viktiga kompetenser hos en ny chef. När vi nu ser resultatet så kan vi konstatera att man lyssnat på våra åsikter, säger Polisförbundets ordförande i region Syd, Sophia Willander.

Även Lena Nitz, ordförande för Polisförbundet nationellt, är nöjd med valet när hon säger:

– Jag välkomnar Carina Persson som ny regionpolischef i region Syd och ser fram emot ett gott samarbete.

Polisförbundet i region Syd har upplevt att samarbetet med arbetsgivaren har förbättrats rejält under Klas Fribergs tid som tf. chef. Nu ser vi med tillförsikt fram emot att få stärka de banden ytterligare när vi nu får en ny ordinarie chef på plats.

Carina Persson kommer närmast från uppdraget som biträdande chef för region Väst. Hon är polisutbildad i grunden och har tidigare även varit chef för länskriminalen i Västra Götaland. Tillsättningen av den nya chefen har skett genom intresseanmälan. Polisförbundet har tillsammans med övriga arbetstagarorganisationer fått vara med och ge sin syn längs vägen.

– Vi har haft flera kompetenta kandidater med olika styrkor men samtidigt vill vi vara tydliga med att vi tror att det beslut som Dan Eliasson fattat är det bästa för region Syd. Klas Friberg och Carina Perssons gemensamma erfarenheter ifrån region Väst i kombination med att Jarl Holmström finns kvar som biträdande chef tror vi verkligen på. Nu ser vi fram emot att få fortsätta utveckla arbetet och våra interna relationer i region Syd, säger Sophia Willander.

Lena Nitz och Polisförbundet nationellt
pressekreterare Kristina Mäler: 070-294 10 30

Sophia Willander och Polisförbundet i region Syd
kommunikationsansvarig Fredrik Brokopp: 0768-55 88 31

Om Polisförbundet
Polisförbundet är ett fackförbund som organiserar de flesta yrkesverksamma poliser i Sverige. Vi har cirka 20 500 aktiva medlemmar vilket inkluderar studerande vid polisutbildningarna. Dessutom har pensionerade poliser möjlighet att vara medlemmar i Polisförbundet.

Cirka 1 300 förtroendevalda och 30 anställda arbetar med att skapa goda arbetsvillkor för medlemmarna genom medlemsservice, förhandlingar, administration, förvaltning, information samt opinionsbildning och påverkan av beslutsfattare på olika nivåer.