De fackliga organisationerna kommenterar Gunnmos avgång

De fackliga organisationerna kommenterar Gunnmos avgång I dag meddelade Länspolismästare Gunno Gunnmo att han tvingas lämna sin funktion som chef för polismyndigheten i Stockholms län efter påtryckningar från Rikspolischefen. Han tvingas till detta på grund av att Rikspolischefen meddelat att han saknar förtroende för Länspolismästare Gunno Gunnmo efter det löneavtal som nyligen tecknades för poliser i Stockholm. - De sakskäl som Rikspolischefen redovisat delar vi inte. Vi ser bland annat att respekten för de kollektivavtal vi slutit med arbetsgivaren hanteras på ett vederstyggligt, säger Jan Karlsen, ordförande i Polisförbundet och Anna-Greta Johansson, ordförande i ST-Polis i ett gemensamt uttalande. - Om Sten Heckscher haft ambitionen att eftersträva en god samverkan mellan landets polisledningar, de anställda och deras fackliga organisationer hade polisverksamheten kunnat redovisa ett bättre resultat. - Vi ser genom beslutet att bristerna i ledarskapet inom svensk polis blir tydliga och det nu skapas en ännu tystare polisorganisation.Vi ser att förtroendet för Rikspolischefen nu är allvarligt skadat. För ytterligare information kontakta: Anna Erhardt, pressansvarig Polisförbundet Tel: 0709-42 99 85 E-post: anna.erhardt@polisforbundet.se Lena Gennermark, pressekreterare, ST Tel: 0703-14 52 73 E-post: lena.gennemark@stmf.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/28/20030428BIT00850/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/28/20030428BIT00850/wkr0002.pdf