Ny statistik visar: Stora skillnader i Polisstyrelsernas betyg av polisen

Ny statistik visar: Stora skillnader i Polisstyrelsernas betyg av polisen Bara 1 av 4 polisstyrelseledamöter tycker att polisens brottsförebyggande arbete i särskilt problemtyngda områden fungerar tillfredsställande. Av de 52 procent som inte tycker att det fungerar tillfredsställande, anser endast 21 procent att polisen har möjlighet att genomföra ett tillfredsställande arbete inom ramen av befintliga resurser. Det visar en färsk undersökning som Exquiro Market Research genomfört åt Polisförbundet bland 317 av landets 420 polisstyrelseledamöter och suppleanter. Av undersökningen framkommer att det finns stora regionala skillnader i polisstyrelsernas bedömning av hur polisverksamheten fungerar. I flera "storstadslän", bl.a. Stockholm (0 %), Västra Götaland (5 %) och Uppsala (6 %), tycker väldigt få ledamöter att polisens brottsförebyggande arbete i särskilt problemtyngda områden fungerar tillfredsställande. - Det är allvarligt när man upplever att polisen inte klarar att arbeta brottsförebyggande i just problemtyngda områden. För att skapa en grundläggande trygghet hos medborgarna är det nödvändigt att börja hos de mest utsatta, säger Polisförbundets ordförande Jan Karlsen. Polisstyrelseledamöterna fick också svara på om de tycker att det brottsförebyggande arbetet bland ungdomar fungerar tillfredställande. Inom många polismyndigheter uppger drygt 70 procent av ledamöterna att polisens förebyggande arbete bland ungdomar inte fungerar tillfredsställande (bl.a. Dalarna, Stockholm, Västmanland), men bland ledamöterna i Jönköping är motsvarande andel 23 procent. Polisstyrelseledamöterna och suppleanterna satte vidare betyg på hur de upplever att närpolisen fungerar med hänsyn till medborgarnas trygghet. Medelbetyget hamnade på 5,2 (på en skala från 1 till 10, där 10 betyder mycket bra). Närpolisen i Stockholm erhåller det lägsta medelbetyget (3,9), medan närpolisen i Skåne (6,3) följt av närpolisen i Örebro (6,2) erhåller högst betyg. - En tänkbar förklaring till att närpolisen i Örebro har fått ett av de högsta betyg kan vara att man har behållit den lokala polisen på de små orterna som till exempel Hällefors, Ljusnarsberg, Askersund, Kumla och Hallsberg, säger Jan Karlsen. Läs rapporten, med statistik uppdelat länsvis, i sin helhet på Polisförbundets hemsida www.polisforbundet.se För ytterligare information kontakta: Anna Erhardt, pressansvarig Polisförbundet Tfn: 0709-42 99 85 E-post: anna.erhardt@polisforbundet.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/04/20030304BIT00170/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/04/20030304BIT00170/wkr0002.pdf