Catchbox använder antimikrobiell teknik för trygg användning i större och mindre grupper

Catchbox, som skapat världens första trådlösa mikrofon som kan kastas, samarbetar med det svenska företaget Polygiene®. Man adderar ett antimikrobiellt skydd till dessa trådlösa mikrofoner. Både Catchbox textila överdrag och mikrofonens skumhölje behandlas med Polygiene ViralOffTM, som minskar antalet mikroorganismerna på materialet med över 99%*, vilket innebär att materialet kommer att vara självrengörande med avseende på mikroorganismer.

Denna lösning presenteras vid en tidpunkt då fysiska möten så sakteliga börjar återkomma, hybrida arbetsmodeller är populära och skolor förbereder sig på att hybridundervisning – en kombination av undervisning på plats och digitalt, kan bli nödvändig. Där spelar AV-teknik en viktig roll för att ansluta deltagare på plats till dem som ansluter på distans. Eftersom deltagande på plats vanligtvis sker i grupper är det avgörande att minimera risk för smitta och minska oro kring att använda delade arbetsredskap. Detta är det gemensamma målet för Catchbox och Polygiene.

"Catchbox utformades för att föra människor samman och låta alla göra sin röst hörd och dela med sig av sina idéer", uppger företaget. "När vi fick veta om Polygiene ViralOff visste vi att det skulle vara den perfekta lösningen för de mjuka textilöverdragen och skumhöljet som används på våra kastbara trådlösa mikrofoner. Behandlingen innebär man tryggt kan fortsätta att använda Catchbox och dela det som är viktigt med sina kollegor och klasskamrater", avslutar Mikelis Studers, Catchbox VD och medgrundare.

"Detta projekt är unikt och visar det mervärde som vår antimikrobiella teknologi kan addera till en teknisk produkt avsedd för delad användning. Vi ser en betydande potential då denna typ av produkter kommer att vara efterfrågade när samhället nu börjar öppna upp igen. Och vi är glada över att börja arbeta med detta spännande och innovativa varumärke," säger Haymo Strubel VP Commercial Operations EMEA Polygiene

Alla versioner av Catchbox kastbara trådlösa mikrofon kommer nu att ha textilöverdrag och skumhölje behandlade med Polygiene ViralOff. De första produkterna med teknologin kommer att vara tillgängliga i september. Textilöverdraget behandlas med Polygiene ViralOff under produktion, vilket ger en varaktigt antimikrobiellt skydd, utan att påverka Catchbox smuts- och vattenavvisande egenskaper.

Polygiene ViralOff utvecklades som ett svar på den akuta situationen i Corona-pandemin, men är även en långsiktig lösning som förbättrar hygien- och skyddsfaktorer hos ett behandlat material.

Om Catchbox
Catchbox, som skapat världens första kastbara mikrofon, är pionjärer inom intuitiv AV-teknik. Deras produkter används av Fortune 500-företag, topp-utbildningar och några av världens bästa liveevenemang för att ge alla en chans att dela med sig av det som är viktigt. https://catchbox.com/

Presskontakter

Catchbox - För ytterligare information och/eller offerter - Sam Beattie, Marketing Lead på Catchbox sam.beattie@catchbox.com.

Polygiene - Ulrika Björk, CEO, ubj@polygiene.com, +46 (0)70-921 12 75.
Kristina Kruhsberg, pressansvarig,
kristina@polygiene.com, +46 (0)70-816 21 96

För pressbilder besök

*Minskar över 99 % av mikroorganismer på ett material inom två timmar enligt internationell standard ISO18184:2019 (SARS-CoV-2, H3N2, H1N1) - Polygiene ViralOffTM har visat sig vara effektivt mot Sars-CoV-2-virus som orsakar Covid-19, liksom de vanligaste stammar av mikroorganismer som ger influensa.

Polygiene ViralOffTM förhindrar inte sjukdom utan skyddar det behandlade materialet.

Som världsledande inom stays fresh-lösningar, vill vi förändra sättet vi ser på produkter – från förbrukningsvaror till hållbara lösningar. Vi behandlar kläder, accessoarer, produkter för hemmet och textilier så att du kan känna dig fräsch, tvätta mindre och låta plagg och produkter leva längre. Mer än 200 globala premiumvarumärken har valt att använda Polygienes varumärke på sina produkter. Med det helägda dotterbolaget Addmaster Holdings Limited, har vi nu möjlighet att erbjuda lösningar för både mjuka och hårda ytor. Polygiene är listat på Nasdaq First North Growth Market i Stockholm. För mer information: www.polygiene.com.

Erik Penser Bank AB är bolagets Certified Adviser, telefon: 08-463 83 00, e-mail: certifiedadviser@penser.se.