Diesel & Polygiene öppnar upp secondhand marknaden

I somras startade Diesel ett återköpsprogram av använda Diesel-jeans som rekonditioneras och nu säljs vidare via Diesel Second Hand i flaggskepps-butikerna i Italien och online. Alla jeans behandlas med en kombination av Polygiene® teknologierna OdorCrunchTM och ViralOffTM* som ett sista steg innan de säljs vidare. På många sätt den viktigaste åtgärden eftersom det gör att jeansen håller sig fräscha, kan tvättas mindre och gör det möjligt för konsumenter att använda sina jeans i många år framöver.

Diesel kan nu läggas till listan över klädvarumärken som startar secondhand- och hyreslösningar i tillägg till sitt befintliga erbjudande, vilket får mycket uppmärksamhet i media**

"Diesel Chief Executive Massimo Piombini verkar genuint och positivt förvånad efter lanseringen av Diesel Second Hand. På lanseringsdagen den 3 november sålde varumärket 50 av 150 par rekonditionerade jeans, till ett pris av mellan 75 och 115 euro – ungefär hälften av kostnaden för ett nytt par. ’Vi förväntade oss mycket mindre, för att vara ärlig. Om denna utveckling fortsätter kommer det inte bara att bli ett bra projekt, utan också ett mycket lönsamt sådant’." Annachiara Biondi, Financial Times

"Efter att varumärken som Jean Paul Gaultier och Valentino meddelade att de kommer att erbjuda kunderna att köpa deras uthyrnings-. och vintage-produkter, är Diesel det senaste stora namnet att göra entré inom vintage. Denim-varumärken som går in i vidareförsäljning och secondhand segmentet kommer inte som någon överraskning. Det är inte bara en sund utveckling av varumärkeskapitalet när det gäller miljön, utan anpassar även affären till Gen-Z och Millenial-generationens shoppingvanor.” Graeme Campbell, Highsnobiety

"Det är fantastiskt att se hur Diesel nu är del i den växande secondhand-rörelsen med det värde som vår teknologi tillför produkterna, vilket gör budskap kring slow fashion och pre-loved ännu starkare. För det växande antal varumärken som nu börjar arbeta med cirkulärt mode, kan vår teknologi vara en viktig del av lösningen och vi är redo att ge support i den processen!" säger Ulrika Björk, VD Polygiene.

*Varje par jeans behandlas med en kombination av Polygiene OdorCrunchTM- och Polygiene ViralOffTM-teknologi som ger antimikrobiella och odor control egenskaper, samt skyddar och förlänger livet på plagget.

YarnsandFibers.com https://www.yarnsandfibers.com/news/textile-news/diesel-enters-the-resale-market-with-second-hand-project/

Fashionnetwork https://ww.fashionnetwork.com/news/Diesel-jumps-into-the-second-hand-market,1349633.html

Financial Times https://www.ft.com/content/3ccfa708-562f-4c58-bd6e-b02af320093a

WWD https://wwd.com/fashion-news/fashion-scoops/diesel-denim-resale-secondhand-jeans-1234990194/

Highsnobiety https://www.highsnobiety.com/p/diesel-resell-program/

Drapersonline https://www.drapersonline.com/companies/directory/diesel/diesel-rolls-out-recycled-jeans-project

Fashion united https://fashionunited.uk/news/fashion/diesel-joins-the-resale-market-with-second-hand-project/2021110358968

The industry fashion https://www.theindustry.fashion/diesel-joins-second-hand-market-with-recycled-jeans-project/

Retail and leisure international https://www.rli.uk.com/diesel-launches-the-second-hand-project/

Garage.com http://garage.com.ph/2021/11/12/look-diesel-now-sells-secondhand-denim-items/

Denims and jeans https://www.denimsandjeans.com/news/denim-news-snippets-week-44/53553

Diesel https://global.diesel.com/second-hand/

Presskontakt Polygiene
Ulrika Björk, CEO, ulrika.bjork@polygiene.com, +46 (0)70-921 12 75
Kristina Kruhsberg, pressansvarig,
kristina.kruhsberg@polygiene.com, +46 (0)70-816 21 96

För pressbilder besök https://news.cision.com/se/?n=polygiene-ab

Som världsledande inom stays fresh-lösningar, vill vi förändra sättet vi ser på produkter – från förbrukningsvaror till hållbara lösningar. Vi behandlar kläder, accessoarer, produkter för hemmet och textilier så att du kan känna dig fräsch, tvätta mindre och låta plagg och produkter leva längre. Mer än 300 globala premiumvarumärken har valt att använda Polygienes varumärke på sina produkter. Med det helägda dotterbolaget Addmaster Holdings Limited, har vi nu möjlighet att erbjuda lösningar för både mjuka och hårda ytor. Polygiene är listat på Nasdaq First North Growth Market i Stockholm. För mer information: www.polygiene.com.

Erik Penser Bank AB är bolagets Certified Adviser, telefon: 08-463 83 00, e-mail: certifiedadviser@penser.se.