Penser Access: Polygiene - Står inför ett viktigt andra halvår

Polygienes nettoomsättning för det andra kvartalet uppgick till SEKm 16,6 (14,6), vilket var drygt SEKm 3 under våra estimat. Tillväxten för kvartalet uppgick därmed till 14% y/y. Efter en stark inledning på kvartalets två första månader, med en tillväxt på drygt 30%, kom tillväxten av sig under juni månad. Dock tog tillväxten åter fart under inledningen av det tredje kvartalet. Noterbart är att Q3’17 var bolagets starkaste kvartal någonsin sett till försäljning. Med ett något svagt första halvår justerar vi ned försäljningstillväxten, samtidigt som vi ser något starkare lönsamhet framgent. Vi räknar med att bolaget når ett svagt positivt rörelseresultat 2018. Därmed ser vi en fortsatt hög potential i aktien, men till en hög risk.

Läs den fullständiga analysen: https://drive.google.com/file/d/1-_6co98OECx-mcvqIBjQi1BPgS6fU0Rc/view?usp=sharing

Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på www.penser.se

Om oss

Polygiene är med den egenutvecklade behandlingen Odor Control Technology en världsledande leverantör av luktkontroll och Stay Fresh-lösningar för kläder, utrustning och andra material. Vårt skandinaviska ursprung borgar för kvaliteten och det miljömässigt hållbara i våra produkter och tjänster. Ett hundratal välkända internationella varumärken som Patagonia, Adidas, Salomon, Peak Performance, Berghaus, Dcore och La Sportiva har valt Polygiene. Polygiene grundades i januari 2006 genom en avknoppning från Perstorp och är baserat i Malmö.