Polygiene AB (publ.) delårsrapport 1 juli – 30 september, 2021

Nytt försäljningsrekord och starka nyckeltal hela vägen

Finansiell utveckling i korthet (juli – september 2021)

• En nettoomsättning på 52,3 (22,9) Mkr resulterar i en positiv tillväxt om 129 %
  • Kvartalets rörelseresultat EBIT uppgick till 15,7 (2,4) Mkr, en ökning med 554 %
  • Bruttomarginalen uppgick till 64,3 (70,4) %
  • Kassaflödet uppgick till 8,4 (0,5) Mkr

Händelser under kvartalet i korthet (juli – september 2021)

• Global Golf Safety förbättrar hygienen på golfbanor med Biomaster teknologi
  • Ammique sängar, designade med hygien som prioritet med komponenter med Biomaster antimikrobiellt skydd, stöder nu Terra Carta
  • Zippsafe® förstärker hygienen då omklädningsrummets låsbara skåp av metall och trä ersätts av mjuka skåp i textil behandlad med Polygiene ViralOffTM
  • Polygiene® Tellus webbinar genomförs med målsättningen att förändra sättet vi ser på produkter – från förbrukningsvaror till hållbara lösningar
  • Catchbox trådlösa mikrofoner, som kan cirkuleras i en publik, behandlas med Polygiene ViralOffTM antimikrobiell teknologi
  • Polygiene anställer Sean Tindale som ny Chief Marketing Officer för Polygiene Group
  • Polygiene Group förstärker teamet med India Hanspal och Maria Beavon - Business Development Managers Addmaster, Tom Archer - Technical Sales Support Polygiene Group, Eva Doll - Customer Experience Manager Polygiene EMEA och Markus Hefter - Commercial Director Polygiene EMEA
  • Habit, det skandinaviska fackmagasinet för modebranschen och Polygiene, håller i ett webbinar ”Skapa hållbara produkter med hjälp av kemi”
  • Biomasterpartner Casking utvecklar gymgrepp med antimikrobiell teknologi för att skapa en lösning på hur man förbättrar hygienen på befintlig gymutrustning
  • Finska varumärket Icepeaks kinesiska dotterbolag startar samarbetar med Polygiene

Viktiga händelser efter kvartalets utgång

• Tricorp, ledande varumärke för arbetskläder i Nederländerna, lanserar produkter med Polygiene BiostaticTM där textilavfall från ”pre- and post-consumer waste” ingår
  • Oceano, ett välkänt varumärke inom surfwear i Brasilien, lanserar i nära samarbete med surfikonen Everaldo ”Pato” Teixeira, en kollektion med Polygiene-teknologi
  • Vicunha, en av världens största leverantörer av denim, presenterar en ny kollektion med Polygiene Stays Fresh® teknologier - ett genombrott inom denim och på den brasilianska marknaden i stort

Denna information är sådan information som Polygiene AB (publ.) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 4 november 2021 kl 8.00 CET.

För mer information, vänligen besök ir.polygiene.com eller kontakta:

Nina Forsvall, CFO
Mobil: +46 (0) 72 550 88 11
E-post: nina.forsvall@polygiene.com

Ulrika Björk, VD
Mobil: +46 (0) 70 921 12 75
E-post: ulrika.bjork@polygiene.com

Anmäl dig här för att prenumerera på rapporter, pressmeddelanden och News nyhetsbrev: http://ir.polygiene.com/sv/press/prenumerera/

Som världsledande inom stays fresh-lösningar, vill vi förändra sättet vi ser på produkter – från förbrukningsvaror till hållbara lösningar. Vi behandlar kläder, accessoarer, produkter för hemmet och textilier så att du kan känna dig fräsch, tvätta mindre och låta plagg och produkter leva längre. Mer än 300 globala premiumvarumärken har valt att använda Polygienes varumärke på sina produkter. Med det helägda dotterbolaget Addmaster Holdings Limited, har vi nu möjlighet att erbjuda lösningar för både mjuka och hårda ytor. Polygiene är listat på Nasdaq First North Growth Market i Stockholm. För mer information: www.polygiene.com.

Erik Penser Bank AB är bolagets Certified Adviser, telefon: 08-463 83 00, e-mail: certifiedadviser@penser.se.