Polygiene AB (publ.) delårsrapport 1 juli–30 september 2019

Rekordkvartal, förbättrat resultat och positivt kassaflöde.

Finansiell utveckling i korthet

• Nettoomsättningen ökade med 12 procent under tredje kvartalet jämfört med samma period föregående år och uppgick till 20,5 (18,3) Mkr. Justerat från avyttringen av Protective Surfaces är motsvarande siffra 20 procent.
  • Rörelseresultatet innan skatt för perioden förbättrades mot föregående år och uppgick till
    2,0 (0,6) Mkr.
  • Bruttomarginalen ligger i linje med fjolåret och uppgick till 69,9 (70,1) procent.
  • Kassaflödet under tredje kvartalet var positivt och uppgick till 1,8 (0,4) Mkr.
  • Bolagets operativa organisation vid kvartalets utgång bestod av 19 (19) medarbetare.

Händelser under kvartalet (juli-sept)

• Brasilianska partnern Conquista Montanhismo lanserar kollektion med Polygiene Stays Fresh Technology. Varumärket är det ledande och mest namnkunniga inom outdoor-branschen i Brasilien, med den välkända och ikoniska klättraren Edemilson Padilha som grundare och VD. Deras produkter tillverkas i Brasilien och säljs i detaljhandel över hela Brasilien och online.
  • Med utnämningen av Jenny Zhu som kommersiell direktör och Amy Dai som marknadschef och logistikansvarig i Shanghai, stärker Polygiene sin kommersiella och tekniska organisation i Kina med ytterligare nyckelkompetens.
  • Polygiene startar samarbete med ett av världens ledande design- och livsstilsvarumärken, Tommy Hilfiger, som ägs av PVH Corp. Polygiene Stays Fresh Technology kommer att introduceras under våren 2020 i TOMMY SPORT-plagg. Behandlingen lanseras i toppar, shorts och linnen i både herr- och damkollektionen.
  • Polygiene lanserar tillsammans med nya amerikanska partnern UNTUCKit® den optimala herrskjortan. Skjortorna lanserades i september i UNTUCKit Wrinkle-Free Performance-kollektion med planer på att fortsätta expandera under kommande säsonger.
  • Polygiene lanserar för först gången unika ”performance” strumpor, behandlade med Polygiene Stays Fresh kombinationsprodukt, tillsammans med den koreanska partnern VTINON.

Viktiga händelser efter kvartalets utgång

• Polygiene presenterar med stolthet den nya partnern, varumärket Osklen och lanseringen av en begränsad kollektion av deras klassiska svarta t-shirt behandlad med Polygiene.
  • Bolaget Polygiene (Shanghai) Ltd är registrerat och ska bedrivas som ett helägt dotterbolag till Polygiene (Hong Kong) Ltd. Bolaget kommer i första hand driva sälj- och marknadsföringsaktiviteter i Kina.
  • Nina Forsvall utnämns som ny CFO i bolaget med start 2 januari 2020.

Denna information är sådan information som Polygiene AB (publ.) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 7 november 2019 kl. 8.00 CET.

Bolagets IR på e-post: ir@polygiene.com
Ulrika Björk, VD, Mobil: +46 (0) 70 921 12 75, e-post: ubj@polygiene.com

Som världsledande inom luktkontroll och stays fresh-lösningar, vill vi förändra sättet vi ser på kläder – från snabba konsumentvaror till något som håller längre. Vi behandlar kläder, produkter för hemmet och textilier så att du kan känna dig fräsch, tvätta mindre och låta plagg och produkter leva längre. Mer än 140 globala premium-varumärken har valt att använda Polygienes varumärke med sina produkter. Polygiene är listat på Nasdaq First North Growth Market i Stockholm.