Polygiene får utmärkelse för hållbarhet

Polygiene, global marknadsledare inom luktkontrollteknologi, Stays Fresh, fick nyligen den eftertraktade utmärkelsen SUSTAINABILITY Award av Scandinavian Outdoor Group (SOG).

Utmärkelsen, som presenterades under OutDoor by ISPO och utgör en del av Scandinavian Outdoor Award (SOA), inkluderade i år ytterligare fem kategorier (sammanlagd vinnare, utmärkelse för utrustning, utmärkelse för skor och utmärkelse för kläder), och gick i år till en pristagare som förändrar förutsättningarna, inte bara för friluftsindustrin, utan för hela klädbranschen.

Hållbarhetsutmärkelsen Sustainability Award gick till Polygiene® Stays Fresh Technology för lanseringen av Odor Crunch®. Odor Crunch gör det möjligt att påverka lukten i plagg med hjälp av en av de naturresurser som det finns mest av i världen, sand (kiseldioxid). Tekniken åtgärdar lukten i plaggen så att de inte behöver tvättas lika ofta, vilket minskar vattenförbrukningen och energiförbrukningen, samtidigt som det begränsar utsläppen av mikroplast och tvättmedel.

Scandinavian Outdoor Award har utdelats sedan 2005 och är en av branschens ledande utmärkelser tack vare de stränga tester och utvärderingar som ingår i urvalsprocessen. Sammanlagt 22 produkter var nominerade för SOA i år och urvalsprocessen fokuserades på design, innovation, funktion, kvalitet och hållbarhet.

De plagg som testades tillhandahölls av Polygienes partner INTERSPORT, som kommer att lansera Odor Crunch under våren 2020 i deras löparkollektion PRO TOUCH. PRO TOUCH är ledande inom löparkläder hos INTERSPORT tack vare dess fokus på prestanda och fördelar som är relevanta för konsumenten. Jens Strømnes, CEBO hos INTERSPORT noterar att, “genom samarbetet med Polygiene gällande lanseringen Odor Crunch hjälper vi våra konsumenter att hålla sig fräscha när de sportar, samtidigt som vi tillhandahåller ett mer hållbart alternativ till traditionella lösningar för att minska dålig lukt. Det stämmer väl överens med vår ambition att ta sporten till människorna, och samtidigt arbeta för att minska påverkan på miljön genom PRO TOUCH och våra andra exklusiva märken."

Polygiene är världsledande inom teknik för att göra produkter luktfria, med 16 procent varumärkesigenkänning och över 5 procent varumärkeskännedom, enligt en undersökning där deltagarna blev ombedda att korrekt beskriva vad Polygiene gör*. Polygiene förser sina samarbetspartner med mervärde genom värdefull information, tekniskt kunnande och forskning, marknadskännedom och varumärkessupport.

* Källa: Polygienes marknadsundersökning omfattande 4 000 konsumenter i Storbritannien, USA, Japan och Tyskland, fjärde kvartalet 2017

För pressbilder och mer information besök ir.polygiene.com eller kontakta:
Bolagets IR på e-post: ir@polygiene.com
Ulrika Björk, VD, Mobil: +46 (0) 70 921 12 75, e-post: ubj@polygiene.com

Polygiene är världsledande leverantör av luktkontroll och Stays Fresh-lösningar för kläder, sportutrustning, mode och andra material med målet att användare ska känna sig fräscha. Företagets skandinaviska ursprung borgar för kvaliteten och det miljömässigt hållbara i dess produkter och tjänster. Över 140 internationella premium-varumärken har valt att använda Polygiene Stays Fresh Technology i sina produkter. Bolaget grundades 2006 och är listat på Nasdaq First North i Stockholm. Erik Penser Bank AB är bolagets Certified Advisor.