Polygiene har godkänts för listning på Nasdaq First North med första handelsdag den 14 mars 2016

Polygiene AB är global marknadsledare i segmentet odörkontroll med Stay Fresh-funktion för kläder och utrustning främst inom Sport och Outdoor. Bolaget har godkänts för listning på Nasdaq First North med första handelsdag den 14 mars. Med listningen på Nasdaq First North tar nu Polygiene nästa steg i utvecklingen.

Ett hundratal miljömedvetna premiumvarumärken som Patagonia, Adidas, Salomon, Peak Performance, Berghaus, Dcore och La Sportiva väljer att Polygienebehandla plagg och utrustning för att de ska hålla sig fräscha och luktfria längre. Detta innebär att det krävs färre tvättar vilket påverkar miljön i positiv riktning. Polygienes luktkontrollbehandling är bluesign-certifierad och anses vara en av en marknadens mest effektiva och miljömässigt mest hållbara alternativ just på grund av att det är en permanent lösning som räcker över plaggets hela livslängd. Plagget håller också längre på grund av mindre frekvent tvättande.

–  Polygiene har alla förutsättningar att bli ännu en svensk exportframgång och det märks att vi är på rätt väg. Listningen på Nasdaq First North ger oss nu möjlighet att öka tempot ytterligare, säger Christian von Uthmann, vd på Polygiene.

Polygiene grundades i januari 2006 genom en avknoppning från industriföretaget Perstorp. Försäljningen 2015 uppgick till drygt 50 miljoner kronor, vilket motsvarar en omsättningstillväxt om 47 procent. Listningen av Polygiene på Nasdaq First North är en naturlig del i bolagets utveckling och ger en kvalitetsstämpel.

Marknaden för funktionskläder växer snabbt och kläder tillverkade av syntetiska material efterfrågas allt mer. Det är just de kläderna som behöver Polygienes odörkontroll för att vara fräscha längre och kunna användas fler gånger utan att behöva tvättas. Många människor känner sig socialt hämmade av dålig lukt och därför finns det en stor efterfrågan på odörkontroll. En viktigt effekt av luktkontrollbehandling är att konsumenterna kan dra ner på antalet tvättar och varje tvätt som avstås gör skillnad för klimatet, enligt studier från Cambridge University.

Om studien ”Well dressed?” från Cambridge University, UK Läs studien här…

För pressbilder och mer information ladda ner den kompletta bolagsbeskrivningen på polygiene.com/ir

För ytterligare information kontakta:
Christian von Uthmann, vd, Polygiene
Mobil: + 46 (0)70 3197721, e-post: cvu@polygiene.com

Polygiene Odor Control Technology är en världsledande teknologi för luktkontroll. Bolaget är en världsledande leverantör av Stay Fresh-lösningar för kläder, sport utrustning, mode och andra material. Vårt skandinaviska ursprung borgar för kvaliteten och det miljömässigt hållbara i våra produkter och tjänster. Ett hundratal välkända internationella premiumvarumärken som Patagonia, Adidas, Salomon, Peak Performance, Berghaus, Dcore och La Sportiva har valt Polygiene. Polygiene grundades i januari 2006 genom en avknoppning från Perstorp och är baserat i Malmö. Företaget kommer att listas på Nasdaq First North den 14 mars 2016. Kortnamnet är POLYG och Remium Nordic AB är bolagets Certified Adviser.

Citat

Christian von Uthmann, vd på Polygiene