Polygiene och Sinterama – först med hundraprocentigt återvunnen luktkontrollteknologi på fibernivå

Polygiene har tillsammans med det italienska företaget Sinterama som är ledande polyestergarnsproducent i Europa, utvecklat ett helt nytt slags garn. Polygienes luktkontrollteknologi har integrerats i en fiber kallad ”Newlife” som är till hundra procent gjord av återvunnen polyester, istället för att som tidigare, appliceras på ytan på garn och textila vävar i slutet av tygtillverkningsprocessen.

Det här nya slitstarka och hållbara garnet öppnar upp för nya möjligheter för de båda varumärkena inom ett flertal viktiga produktkategorier; till att börja med arbetskläder och vårdsektorn men sedan med potential att utöka till fler kategorier framöver.

Sinteramas Newlife-sortiment erbjuder tillverkarna av konsumentprodukter ett hundraprocentigt återvunnet, antibakteriellt garn som också kan återvinnas i sin helhet. Konsumenten får luktkontroll och lättskötta textilier, som håller längre på grund av minskat tvättbehov.

Polygienes permanenta luktkontroll baseras på silverklorid från återvunnet silver framtaget från elektroniskt avfall. Det hämmar och hindrar uppkomsten av lukt från mikrober såsom bakterier och svamp. Dålig lukt utvecklas när bakterier på tyget reagerar med svett och förökar sig. Luktkontrollseffekten är permanent på de produkter som är behandlade med Polygiene och de håller sig fräscha och hygieniska mellan tvättarna och kan därför märkas med Polygienes motto - Wear More. Wash Less®.

Sinteramas Newlife är ett unikt, komplett och certifierat system av hundraprocentigt återvunnet polyesterfibergarn från PET-flaskor som samlats in och omvandlats till ett polymer genom en avancerad mekanisk process. Fibern spinns sedan till exklusiva garner i Italien. Detta görs exklusivt av Sinterama som äger rättigheterna till tillverkningsprocessen ”High Tech Conversion Model (HTCM)” som också har blivit ett ”benchmark” inom mekanisk återvinning.

Det är spännande att starta upp det här samarbetet med Sinterama då det öppnar många nya dörrar för oss inom flera nya produktområden med stor tillväxtpotential. Vårdsektorn där vi själva startade en gång och företags- och arbetskläder är kategorier där nyttan med Polygienebehandlade textilier som tål industriell tvätt, blir tydlig. Dessutom leder det till kortare ledtider när det går att förbehandla textilier innan färgning och lagring, vilket sammantaget är en exceptionell marknadsfördel för ett brett kundsegment, säger Christian von Uthmann, VD på Polygiene.

Vi är stolta över att samarbeta med en innovationsledande partner som Polygiene. Överenskommelsen passar perfekt in i Sinteramas tradition och utvecklingsstrategi med ständigt nya innovationer för att kunna ge våra kunder hållbara, gröna produkter med egenskaper som är berikande för slutanvändarna, säger Guglielmo Fiocchi, CEO på Sinterama. Vi på Sinterama identifierar flera sektorer där den här nya applikationen efterfrågas.

­– Att föra samman Polygienes teknologi med Sinteramas erfarenhet inom återvunnet högteknologiskt polyestergarn är ett nytt koncept för textilmarknaden som ger våra kunder en högre prestanda på deras produkter, säger Matteo Soppera, som är marknadschef på Sinterama,

Om konsumentfördelar

• Polygiene är en permanent behandling som inte kan tvättas bort oavsett hur många tvättar och hur mycket det används. Men garnets ytskikt är alltid utsatt för slitage och när Polygiene adderas redan i fibern minimeras slitaget och håller de behandlade fibrerna luktfria under hela plaggets livscykel.
  • Genom att behandla fibern klarar produkterna att tvättas i ännu högre temperaturer. Det är en nyckel till expansion inom vårdsektorn och arbetsklädesindustrin.
  • Företagen delar samma visioner om miljövänlighet och återvinningsbara produkter som Polygienes koncept - Wear More. Wash Less®, vilket hjälper användarna av Newlife att hålla sig fräscha oavsett tvättemperatur och hur många gånger de använder plaggen

För pressbilder och mer information besök www.polygiene.com/ir

För mer information, kontakta:
Christian von Uthmann, vd, Polygiene
Mobil: + 46 (0)70 319 77 21, e-post: cvu@polygiene.com

Matteo Soppera, Head of Product Marketing, Sinterama
Telefon +39 015 2495 111, e-post, matteo.soppera@sinterama.it

Polygiene är världsledande leverantör av luktkontroll och Stay Fresh-lösningar för kläder, sportutrustning, mode och andra material med målet att användare ska känna sig fräscha. Företagets skandinaviska ursprung borgar för kvaliteten och det miljömässigt hållbara i dess produkter och tjänster. Över hundra internationella premiumvarumärken har valt att använda Polygiene Odor Control Technology i sina produkter. Bolaget grundades 2006 och är listat på Nasdaq First North i Stockholm. Remium Nordic AB är bolagets Certified Adviser.

About Sinterama
Sinterama är och har varit marknadsledare inom produktion av polyesterfibergarner i över 30 år. Det breda produktsortimentet, det ständiga hårda arbetet med att garantera högkvalitativa nivåer och den outtröttliga forskningen för innovation och utveckling gör Sinterama till en huvudaktör på de marknader de är verksamma - i Europa, Asien och Sydamerika.