Returnity och Polygiene introducerar för första gången antimikrobiella och återanvändbara förpackningar

Vi presenterar nya förpackningar som behandlats med Polygienes ViralOff® antimikrobiellt lösningsmedel effektivt för 30 tvättar för att bekämpa ökningen av plastavfall på grund av COVID-19.

Brooklyn, New York – 17 juli 2020 – Returnity och Polygiene har inlett samarbete för att skapa en återanvändbar förpackningsprodukt, behandlad med Polygienes ViralOff®. Förpackningsindustrin leder initiativet och det är första gången de direkt tar itu med den senaste tidens farhågor kopplade till COVID-19, som har vänt utvecklingen negativt vad gäller plastföroreningar. Förpackningen, designad av Returnity, kommer att skyddas av Polygienes ViralOff-behandling. Det ursprungliga ordervärdet är cirka 500 000 USD under de första två åren.

Returnity är ledande inom implementering av återanvändbara fraktförpackningar, genom att designa och tillverka kostnadseffektiva och lätta lådor och väskor som tar bort marknaden för onödiga, dyra och miljöskadliga fraktemballage. Returnity hjälper till att reducera överanvändning av kartonger och plastpåsar, minskar förpackningskostnader, vilket ökar lönsamheten, samt förbättrar användarupplevelsen, och vilket leder till en avsevärt mindre miljöpåverkan.

"Det vi gör på Returnity är att bygga på dessa återanvändbara lösningar och tillhandahålla de bredare system som krävs för att företag ska kunna övergå till den cirkulära ekonomin. Genom att samarbeta med Polygiene kan vi nu skapa något som bättre möter konsumenternas behov i vår värld idag", säger Mike Newman, VD för Returnity Innovations. "Genom att skapa detta system som prioriterar säkerhet genom antimikrobiell beläggning för våra förpackningar, ger vi ett legitimt återanvändbart alternativ som konsumenten uppskattar – både ur ett säkerhets- och miljöperspektiv."

Polygiene behandlar material för att hålla kläder, skor, redskap och textilier fräscha och varaktiga längre. Deras ViralOff® behandling skyddar produkten mot virus, bakterier och andra mikroorganismer. "Vår vision är att ändra våra tvätt- och avfallshanteringsvanor och avsevärt minska en produkts miljöpåverkan. När vi träffade Returnity insåg vi att våra mål var i linje och att det fanns en möjlighet att arbeta tillsammans för att ytterligare förbättra deras återanvändbara lådor och väskor genom att behandla dem med ViralOff" säger Ulrika Björk, VD för Polygiene. "Anti-virala behandlingar har varit en game-changer när världen ska navigera i pandemin och vi tror att dessa behandlingar kommer att bli den nya standarden för återanvändbara ting i framtiden."

Om Returity
Returnity Innovations är en pionjär inom eliminering av engångsförpackningar. Returnity bygger lösningar och system som krävs för att företag ska kunna övergå till den nya cirkulära ekonomin. Returnity kommer att ha ersatt användningen av över 6 miljoner transporter av kartonger och platsemballage med återanvändbara förpackningar i augusti 2020. Returnity utsågs nyligen till vinnare i Circular Economy Track of the Ocean Plastic Innovation Challenge. För mer information, besök https://returnity.co/

Returnity, Kaity Bandura, kb@kaityrobertspr.com
Polygiene, Mats Georgson, mats@polygiene.com

Som världsledande inom luktkontroll och stays fresh-lösningar, vill vi förändra sättet vi ser på kläder – från förbrukningsvaror till hållbara produkter. Vi behandlar kläder, produkter för hemmet och textilier så att du ska kunna känna dig fräsch, tvätta mindre och låta plagg och produkter leva längre. Mer än 140 globala premiumvarumärken har valt att använda Polygienes varumärke med sina produkter. Polygiene är listat på Nasdaq First North Growth Market i Stockholm. För mer information: www.polygiene.com. Erik Penser Bank AB är bolagets Certified Adviser, telefon: 08-463 83 00, e-mail: certifiedadviser@penser.se.