Virusbekämpande denim från Diesel

Diesel släpper pressmeddelande om samarbetet med Polygiene - översatt från engelska:

Breganze, Italien, 16 juli, 2020Nu när nya konsumenttrender på tygteknologi uppstår, är DIESEL stolta över att tillkännage införandet av en ultra-innovativ denimbehandling som stoppar 99% av viral aktivitet. I samarbete med det svenska företaget Polygiene kommer den innovativa ViralOff® behandlingen varav DIESEL behåller en 100% exklusivitet på denim – användas i ett urval av varumärkets SS2021 denimkollektioner, med ett större utbud av produkter framåt.

ViralOff® är resultatet av Polygienes omfattande insatser inom skydd av textil, som inleddes med SARS-epidemin i början av 2000-talet. DIESEL kommer att tillämpa behandlingen på ett urval av denimmodeller. Tekniken är ständigt aktiv, och har kapacitet att inaktivera över 99% av virusaktivitet inom två timmar efter kontakt mellan patogener och tyg. ViralOff® har visat effekt mot ett omfattande spektrum av virus, inklusive COVID-19. Det fungerar genom att interagera med viktiga proteiner, och hämmar viruset från att fästa på textilfibrer.

Dessutom erbjuder ViralOff® en extra hållbarhetsfördel: behandlingen varar under plaggets livstid, och med lägre antal tvättcykler förlängs plaggets livslängd och vatten- och energianvändningen minskar.

Som en del av sin "For Successful Living"-filosofi är DIESEL kontinuerligt djupt engagerade i att forska och hitta progressiva lösningar för sina kunder att leva livet till fullo, från komfort till elegans, från ergonomi och trender till hälsa och säkerhet. Polygiene ViralOff® representerar ett särskilt kritiskt steg för att skydda kundernas plagg. Säkerhet och offentligt ansvar har aldrig varit viktigare, och DIESEL är stolt över att förnya sig och anpassa sig till världens föränderliga situationer snabbt och ansvarsfullt. Vår kunds hälsa och säkerhet ligger i framkant för varumärket, som utvärderar ännu fler åtgärder på detta område.

Kommentar Polygiene: Denimbehandligen inbegriper även Odor Crunch®-behandling som även skyddar mot odörer som annars kan tas upp utifrån. DIESELs exklusivitet gäller denna kombination på denim för SS21.

Ulrika Björk, VD
ubj@polygiene.com

Som världsledande inom luktkontroll och stays fresh-lösningar, vill vi förändra sättet vi ser på kläder – från förbrukningsvaror till hållbara produkter. Vi behandlar kläder, produkter för hemmet och textilier så att du ska kunna känna dig fräsch, tvätta mindre och låta plagg och produkter leva längre. Mer än 140 globala premiumvarumärken har valt att använda Polygienes varumärke med sina produkter. Polygiene är listat på Nasdaq First North Growth Market i Stockholm. För mer information: www.polygiene.com. Erik Penser Bank AB är bolagets Certified Adviser, telefon: 08-463 83 00, e-mail: certifiedadviser@penser.se.