Porsche Cayenne GTS en förklädd sportbil

Porsches sportigaste SUV kommer nu i sin andra generation. Nya Cayenne GTS har världspremiär på bilutställningen Auto China i Beijing, 27 april - 2 maj. Kraftfullare motor, fastare fjädring, sänkt kaross och sportigare utrustning ger Cayenne GTS en alldeles egen position mellan Cayenne S och Cayenne Turbo.

Under huven huserar en uppgraderad V8 med 420 hk (309 kW), baserad på motorn i Cayenne S. Kraftöverföringen sker medelst en åttastegad Tiptronic S automatlåda med integrerad start och stop-funktion. Motor och växellåda har trimmats för att ytterligare förstärka den påtagligt sportiga karaktären. Cayenne GTS når nu 100 km i timmen på 5,7 sekunder och 160 km/tim på 13,3 sekunder. Toppfarten är 261 km/tim och bränsleförbrukningen enligt körcykeln NECD 10,7 liter per 100 km.

Chassit är fastare och utrustat med Porsche Active Suspension Management (PASM) som sänker karossen med 24 mm jämfört med Cayenne S. Resultatet är att Cayenne GTS greppar vägen ännu bättre och rör sig med en sportbils kontroll och snabba reaktioner.

Utseendemässigt framhävs den sportiga karaktären hos Cayenne GTS. Hela fronten har lånats från Cayenne Turbo, sidokjolar, breddade hjulhus och en takspoiler med dubbla vingar förstärker intrycket.

Det gör även inredningen med läder- och Alcantara-klädda säten, justerbara i åtta riktningar, som standard.

Nya Cayenne GTS börjar säljas i juli 2012.

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, Boxster, Cayman, Cayenne och Panamera. År 2011 registrerades 490 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Karlstad, Linköping, Malmö och Stockholm.